|
vrak VW Beetle
|
Ve druhé části článku o stavbě vraku brouka se
dočtete o barvení a dokončení modelu.
BARVENÍ:
Když jsem byl hotov s odfrézováním plastu a naznačení prorezlých míst na karoserii pustil jsem se do barvení. Jak již bylo řečeno v prvním díle, rozhodl jsem se, že nebudu používat různé modelářské patiny a přípravky pro docílení rezavého efektu a dal jsem si za úkol dosáhnout věrohodnosti pouze se třemi ingrediencemi, které má doma každý modelář. Jsou to barvy (akrylové), lak na vlasy a sůl s cukrem. Postup barvení sladko-slanou metodou, která je má oblíbená jsem popsal již dříve zde.
Před samotným barvením jsem se rozhodl model rozdělit na několik podsestav, které jsem slepil dohromady až úplně nakonec.
|
Hotový model, prostor pro motor jsem nechal prázdný |
VŠE ŘÁDNĚ NASOLÍME:
Začal jsem nabarvením celého modelu černou barvou Tamiya XF-1.
|
Základní barva |
Model jsem následně zalakoval silně tužícím lakem na vlasy z Tesca. Při nanesení větší vrstvy laku se na černém povrchu po zaschnutí objeví bílé mapy, nejsou na škodu a v případě potřeby jdou snadno omýt vodou. Tento lak je levná záležitost a přitom efekt je mnohem lepší, než u laků jiných, mnohdy dražších výrobců. Co to však udělá s vlasy je otázka k zamyšlení...
|
Zalakování lakem na vlasy |
Do ještě mokrého laku jsem pak nanášel různě velké krystaly soli a cukru. Po zaschnutí jsem celý model přestříkal barvou Tamiya XF-64 red brown.
|
1. vrstva barvy a detail krytu kufru |
Pokračoval jsem opětovným zalakováním a nanesením směsí barev XF-64 a XF-3.
|
2. vrstva barvy a detail krytu kufru |
V posledním kroku lakování a solení jsem nanesl finální barvu karoserie auta XF- 23 light blue.
|
3. vrstva barvy a detail krytu kufru |
VŠE ŘÁDNĚ UMYJEME:
V této fázi jsem si do plastové nádoby nalil teplou vodu a všechny součástky obalené solí jsem pomocí štětce umyl. Je nutná opatrnost, protože štětečkem se nesmývá pouze sůl, ale i lak na vlasy.
|
Omytí soli a laku štětcem |
Proto již v tomto momentu musíme dbát na to, abychom nesmyli všechny vrstvy barvy, štětcem pohybujeme velmi opatrně a promyšleně. Pokud se vše podaří, některé krystaly soli zůstanou pod nenarušenou barvou, což velmi dobře imituje odfouklou barvu.
|
Imitace odfouklé barvy na krytu kufru v přední části vozu |
SEDAČKY:
Při barvení sedaček jsem postupoval obdobně, jen jsem vynechal závěrečnou modrou vrstvu barvy XF-23.
|
Rezavé sedačky |
ÚPRAVY ŠTĚTCEM:
Na závěr upravím jednotlivá pole barev pomocí štětce, někde bylo nutno domalovat větší pole modré barvy...
|
Domalování okrsků modrou barvou a hotový kryt kufru |
... Jinde bylo zase žádoucí přidat hnědé a oranžové odstíny, které jsem použil z nastrouhaných akvarelových pastelek rozpuštěných ve vodě.
|
Domalování rezavých polí štětečkem |
|
Náboj kola a odpružení |
CHROMOVANÉ ČÁSTI:
Pochromované části jako jsou poklice pneumatik, kliky a nárazníky jsem ztvárnil základním nástřikem černou barvou, následným zalakováním se zasolením a přestříkáním součástek barvou Gunze Chrome silver.
|
vlevo slaný povrch, vpravo zvýraznění hran a znaku VW |
Po omytí soli a laku bylo třeba na povrchu disků zvýraznit nápis VW a hrany disku pomocí štětce.
|
vlevo zvýraznění hran a nápisu VW, vpravo kolo před zvýrazněním |
KOMPLETACE:
Jednotlivé součásti modelu jsem začal kompletovat až po celkovém nabarvení všech dílů.
|
Hotové části před kompletací |
|
Detail dveří a pohled na vysypané zadní okénko |
Nejdříve jsem zalepil všechna skla, pak sedačky a pak osadil dveře. Do zavazadlového prostoru jsem ještě posypal úlomky skla (Icy sparkles od Deluxe materials) po rozbití oken.
|
Posypání úlomky skla Icy sparkles |
Nakonec jsem přilepil pneumatiky a sluneční clony na rám okna.
KONEC DRUHÉ ČÁSTI
|
hotový model |
v poslední třetí části se dočtete o stavbě minidiorámy.
POUŽITÝ MATERIÁL:
akrylové barvy, akvarelové barvy, sůl, cukr, lak na vlasy, voda
ODKAZY:
sladko-slaná metoda zde
vrak Volkswagen beetle- stavba zde
článek vyšel také v časopose Modelář Extra 21- za chyby, které se v článku vyskytují je odpovědná redakce
měřítko 1/35