pátek 30. září 2011

Parkové šachy


Šachy mě naučil hrát můj trpělivý dědeček asi v šesti letech. Tato hra nutí člověka přemýšlet a zároveň se u ní dobře relaxuje. Dobrý pocit z vítězství nad vychytralým soupeřem je také velmi příjemný a vždy mě motivuje do další hry. Navíc žádná partie není nikdy stejná, je zde proto nepřeberné množství možností pro rozvoj logického myšlení a různých taktických postupů.

Již je to opravdu dlouho, co mě napadlo, použít jako dobrý doplněk do diorámy parkové šachy. Musel jsem ale čekat až bud stavět diorámu s námětem, kde by se dal tento doplněk použít.
Do své rozestavěné diorámy parku jsem proto s parkovými šachy počítal již od samého začátku. 

CHARAKTER A SOUČÁSTI HRY:
Myslím, že pravidla hry a názvy figur není třeba představovat, snad jen zmíním, že šachy vznikly v 15. století z perské hry šatranž. Partie se odehrává na čtvercové šachovnici, která má 8x8 polí. Pole mají nejčastěji černou a bílou barvu a navzájem se střídají. Každý hráč má na začátku partie 16 figur, z nichž každá má jinou hodnotu a jiná pravidla pro pohyb po šachovnici. Cílem je dát mat soupeřovu králi, což někdy může zabrat i hodiny- záleží na schopnostech hráčů. 

MÁSTRY:

Základy figurek jsem vysoustružil z polyuretanového (PUR) špalíčku, které si pro tyto účely odlévám. Detailní popis soustružení naleznete na videu zde. Každou figuru jsem zhotovil ze dvou kusů. Nejprve jsem vysoustružil hlavici a tu pak nalepil na nohu. Hlavice i s nohou se u každé figury liší rozměry.

KRÁL A DÁMA:
Tyto figury jsou nejvyšší, hlavice jsem vysoustružil tak, aby připomínaly hlavu s nasazenou korunou a límcem s okružím okolo krku. Zdobení koruny je zhotoveno z hliníkového plechu pomocí kornajsny. Králova koruna má na vrcholu kříž.
Předloha krále a mástr Královny
OSTATNÍ FIGURY:
Střelci, věže a pěšci jsou vyrobeny totožně, akorát bez zdobení plechem.
Mástr věže a předloha pěšce
Předloha střelece
S figurkou koně bylo nejvíce práce, je vyroben ze soustružené nohy a hlavy koně ze stavebnice francouzských husarů od Italeri v měřítku 1/72. Plast, ze kterého je stavebnice vyrobena, je ten nejhorší, se kterým jsem kdy pracoval. Špatně se obrábí a nedá se téměř vůbec lepit.

Mástr jezdce
Po vytvoření všech šesti základních figur jsem přistoupil k jejich zaformování  do silikonu. 
Hotové mástry připraveny k zaformování
Předlohy s přiloženým měřítkem pro lepší představu o velikosti figur
ODLITKY:
Technikou odlévání, kterou jsem popsal zde, jsem si namnožil všechny figury do potřebného množství. Tato práce mě vůbec nebaví a těším se vždy na její konec. 
Forma, odlitky a mástry
Zkušební rozestavění figur do základní pozice
ŠACHOVNICE:
Jak jsem již napsal výše, šachovnice je tvořena ze 64 čtverců uspořádaných do čtverce (8x8). Abych model nějak oživil, rozhodl jsem se naznačit nerovnosti povrchu usazením některých dlaždic níže, jakoby se vlivem pohybu hráčů a figur propadaly do pískového podloží. Proto jsem původní myšlenku vyrýt dlaždice do celistvého kusu plastu zamítl a vyrobil jednotlivé čtverce o velikosti 7x7 mm z plastové destičky. 
Lepení jednotlivý dlaždic na papír
Ty jsem následně nalepil na papír s předtištěnou mřížkou, abych si usnadnil hlídání geometrie.
Hotová šachovnice před nabarvením
BARVENÍ:
Všechny figury jsem oboustrannou lepicí páskou přilepil na karton a nastříkal barvami Tamiya.
Základní nástřik
Základní nástřik
Šachovnici jsem nabarvil štětcem barvami Vallejo.
Šachovnice v základní barvě
PATINA: 
Figury jsem následně patinoval oleji
Hotové a nepatinované bílé figury
Hotové černé figury
Šachovnice je napatinována oleji, mech je znázorněn barvami Vallejo.

Šachovnice po patině
ZASAZENÍ DO TERÉNU:
Pro zasazení šachovnice do terénu parkové cesty jsem z plastových destiček zhotovil kamenný rám a celý komplet následně přilepil na místo.
Zasazení do terénu diorámy
ROZMÍSTĚNÍ FIGUR: 
Rozmístění jednotlivých figur jsem zvolil totožné, jako v závěru jedné šachové partie, mezi mnou a mou ženou, kde jsem mimochodem nakonec prohrál. Aby nebylo celé okolí přeplněné vyřazenými figurami, rozhodl jsem se použít jen několik z nich.
Rozmístění figur v rozpracované diorámě parku


ZÁVĚR: 
Při našem pravidelném setkání s modeláři jsem za tento neobvyklý doplněk diorám sklidil pochvalu. Michalu Křepelkovi (odkaz na stránky zde) se nápad zalíbil natolik, že se dokonce rozhodl použít šachové figury, které mi zbyly ke své právě dokončené figurce Napoleona, což mi udělalo velikou radost.
Rozmístění figur v rozpracované diorámě parku a figurka Michala Křepelky
ODKAZY:
Odkaz na článek o technice odlévání zde
video- domácí odlévání zde
nákup silikonu a pryskyřic zde.
Odkaz na článek o domácím soustružení zde
Lepidla, která používám zde

POUŽITÝ MATERIÁL:
Polyuretanové špalíčky, hliníkový plech, silikon ACC, Polyuretan Rencast, plastová destička, vteřinové lepidlo, papír

měřítko- 1/35