pátek 22. července 2011

Maják- výroba pobřeží



V první části článků na pokračování o diorámě Maják jste se mohli dočíst detaily o stavbě samotného majáku, odkaz na článek je zde. Tato druhá část se bude věnovat stavbě pobřeží.
Jak již bylo řečeno v první části, měl jsem od začátku plán postavit maják na rozeklaném útesu, pod kterým se tříští divoké vlny příboje.
Samotný útes jsem ztvárnil poměrně vysoký. Můj záměr byl, aby po umístění diorámy na stůl, byly ochozy mírně nad úrovní divákových očí. Střecha samotného majáku tedy končí až nad hlavou běžně vysokého pozorovatele, což dodává celé diorámě patřičnou mohutnost a zároveň se minimalizuje možnost oslnění divákových očí přímým pohledem do kužele světla z rozsvícené optické soustavy na vrcholu.

PODSTAVEC:  
Je vyroben z bukového dřeva  na zakázku. Nejprve jsem vyřízl otvor pro pozdější manipulaci s bateriemi pro osvětlení.
Z balzových prken slepených k sobě jsem vytvořil tři boční stěny. Aby se celá konstrukce nedeformovala, vyztužil jsem ji zevnitř rámu balzovými hranoly. Vše je slepeno k sobě tavnou pistolí. Z počátku jsem měl jisté pochybnosti o pevnosti spojů, ale po vystydnutí hmoty jsem byl mile překvapen. Horká hmota se dostane do struktury dřeva a drží poměrně dobře. 
Vyříznutí otvoru pro baterie,  nalepení balzových bočnic

Přilepení bočnic tavnou pistolí
PEVNINA:
ZÁKLAD TERÉNU
Když byly bočnice hotové, dolepil jsem ještě čtvrtou stěnu z naohýbaného kartónu, jako formu pro vypěnění montážní pěnou. V budoucím místě majáku jsem z prken vytvořil vyvýšenou plošinu, do které jsem zasadil hliníkovou trubku pro stabilizaci jeho těla. Celý prostor jsem následně vypěnil montážní pěnou a nechal utuhnout. Po vytvrzení pěny jsem odtrhl kartón a vyřezal terén do zamýšleného tvaru.
Zkušební umístění majáku, vypěnění vzniklého prostoru
Vytvrzená pěna po odříznutí kartonu
SKALISKA:   
Delší dobu jsem přemýšlel, z jakého materiálu skály vyrobit. Po několika neúspěšných pokusech s kameny mě napadlo použít kůru stromu. Po prozkoumání různých stromů v Ďáblickém hájku v Praze, jsem dospěl k závěru, že vyhovující je kůra březová. Má reliéf nejlépe odpovídající struktuře kamene, který jsem potřeboval. 



Vyhlédl jsem si uschlou břízu a pomocí dláta a kladiva jsem odebral potřebné množství. Odběr jsem prováděl v deštivém období, kůra byla tedy mokrá a příliš se nelámala. Odebíral jsem větší pláty, abych měl později z čeho vybírat. Po vysušení na topení jsem kůru s nejlepší strukturou naštípal do požadovaného tvaru kleštěmi. Pláty jsem lepil k sobě a k podkladu opět tavnou pistolí. 
Postupné skládání tvaru skály
Během lepení je dobré si pozici jednotlivých dílů nejprve vyzkoušet nasucho, aby nevznikaly příliš velké rozestupy.

Postupné lepení kůry,  postupné vyplnění celého prostoru kůrou
Téměř hotová skaliska a ostrůvek
Kůru jsem lepil tak, aby všude přesahovala balzové okraje
Pohled ze zadu

Abych rozbil celistvý dojem skalnaté stěny, rozhodl jsem se mezi skalisky vynechat prostor pro plánované schody k vodě.


BARVENÍ:
Nejprve jsem provedl základní nástřik tmavými barvami Tamiya XF-63 a X-18. Skály hned u hladiny jsem ponechal v barvě základu, na vyšších místech jsem pak tupoval odstíny šedé. Od nejtmavších u vody až po nejsvětlejší na vrcholcích útesu. V závěru jsem použil dry-brush bílou barvou pro zvýraznění hran skal.
Základní nástřik skaliska
Tupování světlými odstíny, rozbití jednolitosti nástřikem pistolí
NANESENÍ PŮDY:
Nejprve jsem vyrovnal montážní pěnu pomocí nakašírovaných ubrousků. Dále jsem v kelímku rozmíchal vodu, disperzní lepidlo, rašelinu a jemný písek. Vzniklá kaše je dobarvena nastrouhanými křídami zemitých odstínů. Směs jsem nanesl na podklad pomocí špachtle a sítkem na čaj znovu nasypal drcenou křídu a pigmenty.
Zarovnání terénu papírem, nanesení směsi
SOKL MAJÁKU:
Ke ztvárnění základů majáku jsem přemýšlel mezi použitím cihel nebo betonu. Nakonec jsem zvolil betonový sokl. Z tvrdého kartonu jsem vyrobil formu, vyztužil ji vázacím drátem a zalil sádrou s přídavkem lepidla. Celý podstavec jsem po nabarvení namíchaným odstínem betonu (barvy Tamiya: XF-23, XF-53, XF-2, XF-22) zasadil na určené místo a patinoval oleji.
Usazení soklu
DŘEVĚNÉ ZÁBRADLÍ A SCHODY:
Plot je zhotoven z balzových špalíčků a nabarvený oleji hnědých odstínů. Při výrobě jsem se snažil napodobit otvory po sucích, různé nerovnosti a tesařské značky. Ohnuté hřebíky jsou vyrobeny z měděného drátku, hlavičky jsou z plechu vyraženého kornajsnou. Při barvení jsem volil rezavé odstíny.
Plot slepený z balzy, nabarvení oleji
Doplnění hřebíků, rez zapuštěná do dřeva
Tesařská značka na jednom z kůlů
S výrobou schodů jsem postupoval obdobně, jednotlivé stupně jsem následně zasadil do již připravené skalní průrvy.
ZATRAVNĚNÍ:  
Jednotlivé travní trsy jsou vyrobeny z různých druhů provazů podle postupu uveřejněného v článku zde a na videu zde.
Mech je vyroben z molitanové vláčkařské drti Woodland scenic, kterou jsem barvil barvami Vallejo. Jednotlivé drny jsou nalepeny na různá místa v trávě a do skalních prohlubin.

























ZÁVĚR: 
Při ztvárnění terénu nejdříve vždy promyslím detaily rozmístění skal a dalších pevných součástí povrchu. Dále hrubost, barvu zeminy a její příměsi. Následuje vegetace a její rozmístění. Snažím se použít druhy, které rostou v zamýšleném terénu, klimatickém pásmu a plánovaném ročním období.

PŘÍŠTĚ: figurky a jejich příslušenství


ODKAZY:
odkaz na první díl- stavba majáku zde 
odkaz na třetí díl- figurky a jejich příslušenství zde 
odkaz na čtvrtý díl- výroba moře zde 
lepidla, která používám zde


POUŽITÝ MATERIÁL: 
tavné tyčinky do pistole, montážní pěna, disperzní lepidlo, vteřinové lepidlo, akcelerátor, papírový karton, balza, březová kůra, různé druhy provazů, suché květiny, molitan, molitanová drť, olejové barvy, barvy Vallejo, Tamiya 


Tento zkrácený článek vyšel také v časopise Modelář Extra 12/2009

měřítko- 1/35