Jak již bylo řečeno v první části, měl jsem od začátku plán postavit maják na rozeklaném útesu, pod kterým se tříští divoké vlny příboje.
Samotný útes jsem ztvárnil poměrně vysoký. Můj záměr byl, aby po umístění diorámy na stůl, byly ochozy mírně nad úrovní divákových očí. Střecha samotného majáku tedy končí až nad hlavou běžně vysokého pozorovatele, což dodává celé diorámě patřičnou mohutnost a zároveň se minimalizuje možnost oslnění divákových očí přímým pohledem do kužele světla z rozsvícené optické soustavy na vrcholu.
PODSTAVEC:
Je vyroben z bukového dřeva na
zakázku. Nejprve jsem vyřízl otvor pro pozdější manipulaci s bateriemi pro osvětlení.Z balzových prken slepených k sobě jsem vytvořil tři boční stěny. Aby se celá konstrukce nedeformovala, vyztužil jsem ji zevnitř rámu balzovými hranoly. Vše je slepeno k sobě tavnou pistolí. Z počátku jsem měl jisté pochybnosti o pevnosti spojů, ale po vystydnutí hmoty jsem byl mile překvapen. Horká hmota se dostane do struktury dřeva a drží poměrně dobře.
Vyříznutí otvoru pro baterie, nalepení balzových bočnic |
Přilepení bočnic tavnou pistolí |
PEVNINA:
ZÁKLAD TERÉNU:
Když byly bočnice hotové, dolepil jsem
ještě čtvrtou stěnu z naohýbaného kartónu, jako formu pro vypěnění montážní pěnou. V budoucím
místě majáku jsem z prken vytvořil vyvýšenou plošinu, do které jsem zasadil
hliníkovou trubku pro stabilizaci jeho těla. Celý prostor jsem následně vypěnil
montážní pěnou a nechal utuhnout. Po vytvrzení pěny jsem odtrhl kartón a
vyřezal terén do zamýšleného tvaru.Zkušební umístění majáku, vypěnění vzniklého prostoru |
Vytvrzená pěna po odříznutí kartonu |
SKALISKA:
Vyhlédl jsem si uschlou břízu a pomocí dláta a kladiva jsem odebral potřebné množství. Odběr jsem prováděl v deštivém období, kůra byla tedy mokrá a příliš se nelámala. Odebíral jsem větší pláty, abych měl později z čeho vybírat. Po vysušení na topení jsem kůru s nejlepší strukturou naštípal do požadovaného tvaru kleštěmi. Pláty jsem lepil k sobě a k podkladu opět tavnou pistolí.
Postupné skládání tvaru skály |
Postupné lepení kůry, postupné vyplnění celého prostoru kůrou |
Téměř hotová skaliska a ostrůvek |
Kůru jsem lepil tak, aby všude přesahovala balzové okraje |
Pohled ze zadu |
Abych rozbil celistvý dojem skalnaté stěny, rozhodl jsem se mezi skalisky vynechat prostor pro plánované schody k vodě.
BARVENÍ:
Nejprve jsem provedl základní nástřik tmavými
barvami Tamiya XF-63 a X-18. Skály hned u hladiny jsem ponechal v barvě základu, na vyšších místech jsem pak tupoval odstíny šedé. Od nejtmavších u vody až po nejsvětlejší na vrcholcích útesu. V závěru jsem
použil dry-brush bílou barvou pro zvýraznění hran skal.Základní nástřik skaliska |
Tupování světlými odstíny, rozbití jednolitosti nástřikem pistolí |
NANESENÍ PŮDY:
Nejprve jsem vyrovnal
montážní pěnu pomocí nakašírovaných ubrousků. Dále jsem v kelímku rozmíchal
vodu, disperzní lepidlo, rašelinu a jemný písek. Vzniklá kaše je dobarvena
nastrouhanými křídami zemitých odstínů. Směs jsem nanesl na podklad pomocí
špachtle a sítkem na čaj znovu nasypal drcenou křídu a pigmenty.Zarovnání terénu papírem, nanesení směsi |
SOKL MAJÁKU:
Ke ztvárnění základů majáku jsem
přemýšlel mezi použitím cihel nebo betonu. Nakonec jsem zvolil betonový sokl. Z tvrdého kartonu jsem vyrobil formu, vyztužil ji vázacím
drátem a zalil sádrou s přídavkem lepidla. Celý podstavec jsem po
nabarvení namíchaným odstínem betonu (barvy Tamiya: XF-23, XF-53, XF-2, XF-22) zasadil na určené
místo a patinoval oleji.Usazení soklu |
DŘEVĚNÉ ZÁBRADLÍ A SCHODY:
Plot je zhotoven
z balzových špalíčků a nabarvený oleji hnědých odstínů. Při výrobě jsem se snažil napodobit otvory po sucích, různé nerovnosti a tesařské značky. Ohnuté hřebíky
jsou vyrobeny z měděného drátku, hlavičky jsou z plechu vyraženého
kornajsnou. Při barvení jsem volil rezavé odstíny.Plot slepený z balzy, nabarvení oleji |
Doplnění hřebíků, rez zapuštěná do dřeva |
Tesařská značka na jednom z kůlů |
ZATRAVNĚNÍ:
Jednotlivé travní trsy jsou vyrobeny
z různých druhů provazů podle postupu uveřejněného v článku zde a na videu zde. Mech je vyroben z molitanové vláčkařské drti Woodland scenic, kterou jsem barvil barvami Vallejo. Jednotlivé drny jsou nalepeny na různá místa v trávě a do skalních prohlubin.
ZÁVĚR:
Při ztvárnění terénu nejdříve vždy promyslím detaily rozmístění skal a dalších pevných součástí povrchu. Dále hrubost, barvu zeminy a její příměsi. Následuje vegetace a její rozmístění. Snažím se použít druhy, které rostou v zamýšleném terénu, klimatickém pásmu a plánovaném ročním období.
PŘÍŠTĚ: figurky a jejich příslušenství
ODKAZY:
odkaz na první díl- stavba majáku zde
odkaz na třetí díl- figurky a jejich příslušenství zde
odkaz na čtvrtý díl- výroba moře zde
lepidla, která používám zde
POUŽITÝ MATERIÁL:
Tento zkrácený článek vyšel také v časopise Modelář Extra 12/2009
měřítko- 1/35