čtvrtek 27. ledna 2011

Orobinec širokolistý- Typha latipholia

Orobinec širokolistý-
Typha latipholia
Asi před třemi lety jsem se rozhodl vyrábět si vlastní rostlinky a to ze dvou důvodů. První byl ten, že přírodní materiál prostě nikdy nevypadal tak, jako rostlina, kterou jsem chtěl přesně napodobit. Když se pak na trhu objevily rostlinky vypalované laserem přesně v měřítku, zajásal jsem, avšak jen do té doby, než jsem viděl jejich cenu. Vysoká cena je pro mne druhým důvodem pro vlastní výrobu.
POSTUP:
Orobinec širokolistý, lidově známý jako „doutník”, je vodní rostlina, rostoucí jako bujný porost v bahnitém podkladu na okrajích stojatých nebo mírně tekoucích vod.
Pro ztvárnění je to velice jednoduchý druh, složený z dlouhých mečovitých listů, uspořádaných do trsu a palic „doutníků” na dlouhém stonku.
LISTY:
Listy vyřezané z papíru
Prvním krokem je nabarvení obyčejného papíru barvami Vallejo zelených a šedých odstínů. Šedé odstíny znázorňují uschlé listy. Na předbarvený papír si nejprve rozkreslím stavbu jednotlivých listů a začínám s vyřezáváním ostrým skalpelem nebo nůžkami, což je rychlejší. Předkreslení po nějaké době již není nutné, protože většinou potřebujeme opravdu velké množství a člověk po chvíli vyřezává daný tvar z paměti. Je také dobré si vyrobit různé velikosti a ty vzájemně kombinovat. Druhým krokem je slepení několika listů k sobě pomocí pinzety a disperzního lepidla. Takto vytvořené trsy sázím na připravené místo.
Slepení trsů a zasazení na určené místo
STONKY:
Pro výrobu stonků jsem použil měděný drátek tenký 0,3 mm. Drátek jsem skalpelem nakrájel na různé délky a sériově nastříkal namíchanými barvami Tamiya. Odlišnou barvu jednotlivých stébel jsem maloval štětcem barvami Vallejo. 
Výroba stonků a jejich nástřik barvami Tamiya
KVĚT:
Květenství je v palici pohlavně oddělené. Samičí palice „doutník” je v dolní části květu, v horní části navazuje palice samčí, která je trochu tenčí, pelichá a po opylení odpadává.Doutníky jsou vytvořeny namočením konce drátku do disperzního lepidla a následným obalením v pigmentu. Po zaschnutí jsem na vrcholky lepil rozpletené tenké nitky, imitující samčí část opadaného květu. Stébla jsou pak nerovnoměrně zasazena mezi již nalepené trsy. V závěru jsem ještě doplnil kratší drátky na okraje zeleně, které imitují uhnilé nebo ulámané stonky. 
Výroba květu a hotová palice
ZÁVĚR:
Lepení stonků
Největší výhodou je možnost vyrobit si libovolný a tedy i neokoukaný rostlinný druh za téměř nulové náklady. Zároveň může být pro někoho největší nevýhodou zdlouhavá práce a nutnost velké trpělivosti. Protože je trsů většinou potřeba velké množství, je lepší pracovat sériově a při sázení kontrolovat povrch ze všech stran.


POUŽITÝ MATERIÁL:
papír, lepidlo Ponal, nit, barvy Tamyia a Vallejo


ODKAZY:
odkaz na obecné zásady při tvorbě přírody zde
odkaz na stavbu opěrné zdi zde
odkaz na výrobu travních trsů zde
odkaz na výrobu Leknínu bílého zde 
odkaz na video zachycující výrobu vegetace
Lepidla, která používám zde

Tento článek vyšel také v časopise Modelář 6/2010

měřítko- 1/35