DIORÁMY- obecné zásady

Velká dioráma zachycující pobřeží s majákem (odkaz zde)
V tomto článku se budu snažit popsat kroky, kterých se držím při stavbě diorám já sám. Dospěl jsem k nim pokusem a omylem, mnohé jsem také převzal od dalších modelářů. Každý si však musí sám přijít na to, co mu nejlépe vyhovuje.
Stavba diorám je podle mého názoru jednou z nejobtížnějších a také nejzábavnějších věcí na modelaření. Je zde nutné umět skloubit mnoho postupů a technik dohromady. Jednou z nejdůležitějších věcí je propracovat vše do největšího detailu a pohlížet na každou drobnou část diorámy jako na samostatný model. Teprve tehdy do sebe budou jednotlivé prvky zapadat a dioráma bude působit věrohodně.  

Dokonalost každé diorámy se skrývá v jejích detailech...
Vrak Volkswagen Beetle
Velmi podstatnou věcí při stavbě diorám jsou také zkušenosti, proto je myslím nejlepší stavět co nejvíce, aby si člověk našel postupy, které mu nejvíce vyhovují.
Další velmi důležitou věcí, ne-li úplně nejdůležitější, je odhodlání dotáhnou projekt až do zdárného konce. Mně většinou stavba zabere okolo jednoho roku života (ne cíleně), proto je pro začátečníky dobré zvolit menší plochu zamýšleného projektu, ačkoliv to v praxi bývá opačně. Dále je důležité promyslet celkovou kompozici, aby dioráma nepůsobila přeplněně, ale naopak vyváženě a harmonicky. 
Doporučuji pročíst odkaz o kompozici zde.

Diorama Odpoledne v parku (odkaz zde)


ZAČÁTEK:
Jako první mám vždy chuť postavit nějakou budovu nebo krajinu, která mne zaujme. Náladu postavit si něco zajímavého většinou dostávám v době, kdy mě přestává bavit práce na právě probíhajícím projektu. Protože se však snažím dodělat vždy to co mám rozestavěno, mám většinou hodně času na promyšlení dalšího námětu ke ztvárnění.
Parní lokomotiva 555 ,,Němka” a osobní vagon Be (odkaz zde)
PODKLADY:
Dalším krokem je shánění podkladů ať už na internetu, v knihách, fotografiích nebo přímo v terénu. Následuje zasazení plánované budovy nebo krajiny do toho správného prostředí a umístění vertikálních prvků, jako jsou stromy, lampy a další prvky, které podtrhnou atmosféru. Pro tuto část s oblibou používám staré fotografie (obzvláště mě fascinují ty z přelomu 19. a 20. století), události ze všedního dne nebo místa, která se mi líbí.

DĚJ:
Piknik na trávě
Ruku v ruce s tím vším jde vymýšlení neotřelého děje, tedy rozestavění figur a techniky. Dioráma totiž, podle mého názoru, musí mít nápad a jakýsi „Genius loci”, který mne při pohledu na ni „zmenší” a vtáhne do jejího měřítka, je to jako malování trojrozměrného obrazu. Nejraději stavím diorámy hlavně s civilním námětem, kde se snažím zachytit poklidnou atmosféru všedního dne- piknik, rodinný výlet, procházka...
Zkušebním rozestavováním jednotlivých dílů se snažím vybrat správný tvar budoucího podstavce. Samotný dřevěný podstavec vyrábím až po definitivním rozvržení všech komponent diorámy.

NÁKRESY A POZNÁMKY:
U rozsáhlých diorám a novostaveb objektů je nutné vše podrobně naplánovat dopředu. Abych měl lepší představu o celkové kompozici a některé z nápadů později nezapomněl, vedu si u každého projektu dokumentaci s různými poznámkami a náčrty. Do těch si průběžně zaznamenávám všechny rozměry, každý nápad, složení barev, různé odstíny užité při patinování atd. Tyto podklady se pak často hodí později, například při dobarvování nových dílů, které nebyly původně v plánu.
Podkladová dokumentace k novostavbě diorámy Maják (odkaz zde)
Podklady ke stavbě cihlového domu
BUDOVY:
Před pročtením následujícího textu, doporučuji shlédnout videa z mého workshopu s názvem: Novostavby budov a soustružení doplňků do diorám. Workshop se konal na soutěži Panthers Cup 2012. Odkaz zde.

Před pár lety jsem se rozhodl stavět výhradně novostavby. K rozhodnutí mě vedl fakt, že komerční výrobky nejsou zase až tak levné a přesto je na nich ještě hodně práce, aby vypadaly alespoň částečně podle mých představ. U novostaveb je zaručena originalita a naprostá shoda s mojí představou a navíc je to pro mě velká zábava. 
Při výrobě domů jsem testoval mnoho materiálů. Nejdříve jsem používal sádru, která je sice dobře tvárná, ale má mnoho nevýhod. 
Sádrová novostavba , plastové destičky různé kvality a nahrubo sestavená stavba
Je těžká, snadno se láme a je z ní velké množství prachu. Pokusem a omylem jsem nakonec dospěl k názoru, že je potřeba používat materiály lehké a pevné. Proto v současnosti používám na velké plochy domů plastové destičky nebo styropor. Tyto materiály jsou tvárné, lehké a dají se omítnout.
omítka:
Nanesení omítky
Jako omítku používám kaši namíchanou z filmového lepidla nebo sádry a pigmentů, v závislosti na požadované hrubosti přidávám jemný písek, mouku, cukr nebo sůl. Filmové lepidlo změkčí plast, do kterého pak vzniklou hmotu tupuji tuhým štětcem. Po zatvrdnutí povrchu lze přílišnou hrubost lehce obrousit smirkovým papírem. Pro věrohodné imitování odfouklé, nebo opadané omítky lze do takto vzniklého povrchu následně rýt nebo jej lokálně olupovat.

štuková výzdoba:
Jemnou štukovou výzdobu vyrábím z profilů Evergreen a různých druhů tmelů. Vzory se na budovách často opakují, a proto si vyrobím vždy jeden „mástr ” (předlohu), který pak nakopíruji metodou odlévání dílů (odkaz zde) do silikonu na potřebné množství. Je to perfektní úspora času a odlitky jsou jeden jako druhý.
Předlohy připravené k zaformování a odlitky přilepené na své místo (odkaz zde)
Hotový oblouk v diorámě Odpoledne v parku (odkaz zde)
Pískovcové kvádry zase imituji korkem, který nakrájený na potřebné rozměry lepím tavnou pistolí k podložce vyrobené z tvrdého kartonu.
Jednotlivé korkové kvádříky, celistvá zeď z korku
K imitaci cihlových zdí se mi v poslední době velmi osvědčil styropor, do kterého se dají cihly krásně vyřezat skalpelem, jako omítku používám sádru tónovanou pigmenty a zpevněnou disperzním lepidlem. Odkaz na postup zde.
Anglické hrázděné sídlo
TERÉN:
Abych zachoval nízkou hmotnost celé diorámy používám ke konstrukci rovného terénu styropor, pro konstrukci zvlněného povrchu používám papírovou lepenku nastříhanou na pruhy a lepenou k sobě tavnou pistolí. Pokud potřebuji větší terénní nerovnost, používám montážní pěnu, kterou po vytvrzení seříznu do potřebného tvaru skalpelem.
Tvorba přírodního terénu, lehké terénní převýšení z
papírové lepenky






Hotový základ povrchu posléze dále upravuji. Městské dláždění vyrábím ze sádry, do které pomocí rydla vyrývám jednotlivé obrubníky, dlažební kostky, popřípadě různé dlaždice, či ornamenty. Při ztvárnění přírodního povrchu používám směs jemné zeminy, drobného kamení a kořínků smíchanou s pigmenty, disperzním lepidlem a vodou. Po nanesení hmoty na povrch je dobré naznačit plánované hrubší stopy dříve, něž disperzní lepidlo vytvrdne a vytvoří tak povrchovou krustu. Ta však lze později perforovat, například při sázení travních trsů, je to však trochu komplikace, protože povrch praská.  Různé povrchové stopy naopak nanáším až při definitivním rozvržení celé scenerie pomocí pigmentů. 

PŘÍRODA:
Ztvárnění přírody mě nejvíce baví, a proto se mu věnuji v samostatné kapitole (odkaz zde).

FIGURY:
O figurkách se nebudu příliš rozepisovat, protože jsou má největší slabina, ale pracuji na tom... 
Chlapec házející model letadla v diorámě Maják
Někdy bych nejraději žádné figury do diorámy nedával, ale právě figurky nesou celý děj a zároveň dodávají divákovi informaci o měřítku a všech proporcích diorámy. 


Trojice chlapců a figurka důchodce inspirovaná mým dědečkem z diorámy Odpoledne v parku (odkaz zde)


Figurky malované barvami Andrea
Bohužel v současné době na trhu není moc figur s civilním námětem, proto se je snažím upravovat do potřebných pozic a ošacení pomocí drátků a různých tmelů (odkaz na postup zde). Malování provádím barvami Andrea či Vallejo. 
Mám velké štěstí, že mezi mé dobré kamarády patří jedni z nejlepších figurkářů u nás, kteří mi poskytují cenné rady (Michal Křepelka- jak malovat figurky, Milan dufek odkaz na stránky zde). V budoucnosti bych se chtěl v malováni figurek trochu zdokonalit.