Vzhledem k rozsáhlosti celé stavby jsem se rozhodl celý popis rozdělit na několik samostatných článků. První díl popisuje stavbu samotného majáku. Další díly se budou věnovat stavbě terénu, figurkám a jejich příslušenství a výrobě moře.
Pobřežní majáky se mi vždy velice líbily. Osamoceně stojící na příkrém útesu mají velké kouzlo. Tím pravým impulzem pro stavbu byl pro mě kalendář s jejich fotografiemi. Již od začátku stavby jsem měl v hlavě přibližný obraz krajiny, do které bude maják vsazen. Chtěl jsem, aby čněl do prostoru na nejvyšším bodě diorámy, uprostřed zeleně na vrcholu skal, pod kterými se tříští divoké vlny. Velkou inspirací při stavbě mi také byly fotografie přímořské krajiny Kanárských ostrovů.
POPIS:
První majáky
byly konstruovány v dobách, kdy se lidstvo poprvé plavilo po moři. Podle
dochovaných záznamů stál nejstarší maják na ostrově Faros v Egyptě. Maják
byl postaven okolo roku 300 př.n.l. Ptolemaiovci a definitivně zničen
zemětřesením roku 1326. Je jedním ze sedmi divů světa.Hlavní funkcí majáků bylo vždy upozorňovat mořeplavce na blížící se útesy. Ve dne svou barvou, v noci světlem umístěným na vrcholu. Z tohoto důvodu mají pobřežní majáky tvar vysoké věže a jsou umístěny na nejvyšším bodě pevniny. Nižší majáky, například sektorové či liniové, slouží pro lokální navigaci.
O světlo na majácích se dříve starala lidská obsluha, z počátku pocházelo pouze z olejových loučí a lamp a bylo nedostatečné. První snahy o usměrnění světla do kužele a tím zvýšení jeho intenzity a viditelnosti se objevily koncem 18. století. Využívalo se odrazu světla dutými zrcadly stavěnými za světelný zdroj. Postupem času se začaly užívat velké spojné čočky stavěné před zdroj světla, které se po průchodu čočkou láme do potřebného kužele. Pro dosažení viditelnosti kužele z větší vzdálenosti musela být mohutnost čočky co největší (v řádu desítek cm). Tím však velmi rostla její hmotnost. V roce 1823 zkonstruoval Augustin-Jean Fresnel svou první odlehčenou čočku (odkaz na fotografie zde), kterou osadil maják Courdouan. Je to plochá čočka vzniklá vybroušením většiny masy skla, která se přímo nepodílí na lomu paprsků. Je vybroušená z kulové nebo válcové čočky tak, aby se patřičně snížila její hmotnost a zároveň aby soustřeďovala paprsky do horizontálního směru.
![]() |
Schema lomu paprsků Fresnelovou čočkou |
Světlo
tak může být při dobré viditelnosti patrné až do vzdálenosti několika
kilometrů. Tento vynález se stal průlomovým a užívá se dodnes v mnoha
dalších technických odvětvích (návěstidla, světlomety, semafory atd.).
JAK TO FUNGUJE V PRAXI:
Pro odlišení pobřežních majáků stojících blízko sebe celá optická soustava rotuje, čímž se dociluje vysílání záblesků o určité frekvenci - záblesk trvající stejně dlouho jako tma, záblesk delší než tma, stálé světlo atd. Zároveň se užívají různé barvy světla. Vše je porovnatelné s námořní mapou a soupisem světel, který obsahuje informace popisující majáky a jejich okolí ve dne.
Lokální navigaci zajišťují menší sektorové majáky. Jejich optická soustava vysílá pomocí clon do různých sektorů jiné barvy světla. Pokud se loď na moři nachází v sektoru osvíceném bílým světlem, pluje v bezpečném kurzu. Červená a zelená barva značí odchylku od správného kurzu - sektoru na pravobok, či levobok.
Liniové majáky slouží pro navigaci úzkými kanály. Jsou to dva majáky stojící za sebou v různé výšce. Pokud jsou světla viditelná v jedné linii znamená to správný kurz.

Pro odlišení pobřežních majáků stojících blízko sebe celá optická soustava rotuje, čímž se dociluje vysílání záblesků o určité frekvenci - záblesk trvající stejně dlouho jako tma, záblesk delší než tma, stálé světlo atd. Zároveň se užívají různé barvy světla. Vše je porovnatelné s námořní mapou a soupisem světel, který obsahuje informace popisující majáky a jejich okolí ve dne.
Lokální navigaci zajišťují menší sektorové majáky. Jejich optická soustava vysílá pomocí clon do různých sektorů jiné barvy světla. Pokud se loď na moři nachází v sektoru osvíceném bílým světlem, pluje v bezpečném kurzu. Červená a zelená barva značí odchylku od správného kurzu - sektoru na pravobok, či levobok.
Liniové majáky slouží pro navigaci úzkými kanály. Jsou to dva majáky stojící za sebou v různé výšce. Pokud jsou světla viditelná v jedné linii znamená to správný kurz.
MAJÁK:
Nejpoužívanějším
materiálem pro stavbu bylo dřevo, kámen, cihly, beton a také litina. Místo
obvyklé kamenné konstrukce jsem se rozhodl postavit si maják s pláštěm ze
šroubovaných litinových plátů. Ty byly prefabrikované a díky očíslování i
snadno složitelné na daném místě. Pláty byly zevnitř sešroubovány k sobě
díky přírubám na všech čtyřech stranách. Pro zvýšení stability byl často
vnitřek věže následně vyzděn cihlami.
Při stavbě jsem se nechal inspirovat majákem Cape Canaveral (odkaz na fotografie zde), postaveným roku
1868 na jižním pobřeží Floridy. Jeho výška činí 42 metrů, plně automatizován je
od roku 1967. Pro hlídače majáku se v nejspodnějším stupni nacházela kuchyň,
ložnice a obývák. V letních měsících bylo však v majáku nesnesitelné
vedro a tak hlídač bydlel ve venkovním přístřešku. Výhodou
montovaných majáků je možnost jejich rozebrání a přesunu. Cape Canaveral byl
kvůli erozi půdy v roce 1894 rozebrán a přesunut o pár metrů do vnitrozemí
na cihlové podloží.
STAVBA:
Tvar budoucího
majáku jsem nejdříve celý odlil ze
sádry. Na vzniklé tělo jsem lepil plechové pláty, vyříznuté samostatně.
![]() ![]() |
LEPENÍ
SKELETU:
Podle papírové šablony jsem z výstražných tabulek
vyříznul stěny majáku, do kterých jsem pomocí rydla a ocelového pravítka vyryl
strukturu ocelových plátů. Předem vypočítanou šířku plátů jsem udržoval pomocí
odpichovátka, což na rozdíl od šupléry velice urychlí odměřování.![]() |
Šablona z papíru a vyříznutá deska z výstražné tabulky |
![]() ![]() |
Vnitřní a vnější výztuhy, slepený korpus |
Vnitřní
výztuhy jsem ponechal uvnitř a zalil je vteřinovým lepidlem, abych tak snížil
pružení plastu při manipulaci.
![]() |
Zalepení vnitřních výztuh |
VYTMELENÍ:
Vzhledem
k tomu, že výstražné tabulky mají tloušťku 0,5 mm, došlo při ohýbání desek
v některých vyrytých místech k popraskání, čehož jsem se od počátku
obával. Vidina nekonečného tmelení a broušení se tak stala realitou. Po slepení
všech pater jsem vnitřek vzniklého torza ještě vypěnil montážní pěnou, aby se
stěny neprohýbaly. To mělo za následek rozestoupení stěn na nových místech.
Další hodiny jsem tedy trávil cykly tmelení a broušení. Ve finále jsem celý
korpus přestříkal asi litrem surfaceru 1000 a naposled vybrousil nerovnosti.
DVEŘE A
PODESTA:
Celé dveře i
podesta jsou zhotoveny z plastových profilů Evergreen. Nejprve jsem
vyrobil rám se zdobením z hranolů tenkých 0,5 mm a dveře jsem do něj následně
zasadil. Drobné nýty jsou vyražené
kornajsnou, panty a parapet jsou z plechu. ![]() ![]() |
Rám dveří, dveře i s podestou a zábradlím |
PŘÍSTUPOVÉ SCHODIŠTĚ:
Schody jsou
zhotoveny opět z plastových destiček. Pro vytvoření ozdobně profilovaného
okraje je každý schod vyroben ze tří kusů destiček různé tloušťky.![]() ![]() |
jednotlivé schodištní stupně, okraj schodu |
![]() |
Schodiště se zábradlím |
MÁSTRY A
ODLITKY:
Abych nemusel
vyrábět složitější kusy vícekrát, vyrobil jsem si z plastu mástr okna, konzoly
ochozu a orámování stěn spodního ochozu. Z polyuretanového špalíčku jsem
vysoustružil sedm typů ozdobných hlavic, ze kterých jsem si pak vybral ty
nejvhodnější. Vše je zaformováno a odlito podle postupu publikovaném zde a na videu zde.
Detailní popis soustružení naleznete na videu zde.
OKNA:
Po odlití oken
jsem už jen doplnil plechový parapet a sklo z čiré fólie, která je
z druhé strany černě nastříkaná. Pokud potřebujeme ztvárnit okna
neprůhledná, myslím si, že právě černé pozadí působí nejméně rušivě.![]() |
Zasklení oken |
ZÁBRADLÍ:
Při výrobě jsem váhal mezi použitím vázacího
drátu nebo plastových tyčinek. Drát by se ale nenávratně zdeformoval při prvním
chybném dotyku, a tak jsem použil tyčinky o průměrech 1 a 0,5 mm. Konce
zábradlí na schodišti jsem pak osadil hlavicemi znázorněnými na obrázku výše s číslem 3.
KOMPLETACE:
Po odlití všech
drobných dílů jsem na tělo majáku nalepil všechna okna, vzpěry a další
drobnosti. Vzpěry jsem zároveň ještě doplnil o ozdobné kroužky, které by se těžko odlévaly.![]() ![]() |
Nalepení vzpěr spodního ochozu, nalepení lemování majáku |
VÝROBA
OCHOZŮ A SKLENÍKU:
SPODNÍ
OCHOZ:
Ochoz jsem
vyřízl pomocí kružítka Olfa a z plastových hranolů doplnil jeho obrubu, do
které byly předem předvrtány otvory pro ukotvení zábradlí. Na připravené stěny
jsem nalepil odlité orámování a vše slepil dohromady. Na dveře jsem přilepil
vysoustruženou kliku a dodělal jednodušší okno. Na zábradlí jsem přilepil
okrasné hlavice typu 1. ![]() ![]() |
Stěny spodního ochozu a zábradlí |
![]() |
Hotový spodní ochoz |
HORNÍ OCHOZ
A SKLENÍK:
Pro znázornění
ozdobného profilu je podlaha ochozu zhotovena ze dvou soustředných plných
kruhů. Spodní kruh je menšího průměru. Do horního kruhu jsem vyřízl otvor pro
svítilnovou místnost. Podlaha je doplněna protiskluzným plechem Eduard a opět
obrubou. Šrouby jsou vyseknuty z nalinkované plastové destičky.![]() ![]() |
Výroba šroubů vyseknutím z nalinkované destičky Protiskluzný plech, šrouby a reliéf podlahy |
SVÍTILNOVÁ
MÍSTNOST:
Je
z plastových pásků, které jsou nahoře a dole ukotveny do dvou plastových
skruží. Mezi pásky jsem pak zalepil jednotlivé rámy oken z 1mm hranolů. Samotná okna jsou vyrobena z čiré fólie, nalepena na rám a oplechována úzkými
pásky.![]() ![]() |
Slepený skleník a základ před slepením |
STŘECHA:
Pod vyříznutý
prstenec parapetu jsem si rozkreslil šablonu s pozicí žeber. Ty jsou opět
z 1mm hranolu. Jednotlivé plechové díly parapetu jsou po vyříznutí
připraveny v ohýbačce a lepeny na své místo. ![]() ![]() ![]() |
Prstenec parapetu, rozvržení pozic žeber a jejich nalepení |
![]() ![]() |
Lepení parapetu, umístění na okenní rám |
KOPULE:
Ze sádry
s přídavkem lepidla jsem si odlil váleček a
vysoustružil jsem z něj budoucí tvar střechy. Tužkou jsem rozvrhnul
rozměry plechů a vytvořil si šablonu pro jejich řezání. Jednotlivé plechy
střechy jsou pak slepeny k sobě a spoje zabroušeny pilníkem.![]() ![]() |
Základ kopule ze sádry, kopule po vysoustružení |
![]() |
Vnitřek hotové kopule |
HROMOSVOD:
Z polyuretanového
špalíčku jsem si vysoustružil cibuli a doplnil ozdobné otvory malým vrtáčkem.
Cibule je zasazena do připraveného otvoru ve střeše, který je zakryt plechovým
parapetem. Vlastní hromosvod je z tyčinky zakončené vysoustruženou
kuličkou. Počáteční písmena světových stran jsou vyříznutá z papíru a
nalepena na měděný drátek. Ukazatel větru je z plechu.![]() ![]() |
Hromosvod |
OPTICKÁ
SOUSTAVA:
FRESNELOVA ČOČKA:
Protože jsem se
rozhodl vytvořit soustavu pěti Fresnelových
čoček, vysoustružil jsem si nejprve mástr a zaformoval jej do silikonu. Následně jsem z čiré epoxidové pryskyřice Araldit 2020 odlil celkem pět kusů čoček (práci s touto pryskyřicí jsem popsal zde a zde). Hotové odlitky jsem
pak z obou stran seříznul žiletkovou pilkou a slepil k sobě vteřinovým lepidlem.![]() ![]() |
Mástr čočky připravený k vyleštění, zalití epoxidu do formy |
![]() ![]() |
Seříznutí čočky z obou stran, řočka po vyjmutí z formy |
![]() ![]() ![]() |
Čočky před slepením, hotová soustava čoček |
STOJAN
ČOČKY:
Pro snazší
soustružení jsem si jej rozvrhl do
třech dílů. Ty jsou následně slepeny k sobě. Uprostřed je vyvrtán otvor
pro kabely k diodě. Na stojan jsem pak doplnil vzpěry a údržbová dvířka.
V závěru jsem nalepil soustavu čoček a vyrobil dvířka pro údržbu žárovky
z plastu. Soustavu čoček jsem z obou stran přelakoval asi šesti
vrstvami lesklého laku, čímž se staly krásně průhledné. ![]() |
Vysoustružené díly stojanu |
![]() ![]() ![]() |
Stojan po slepení, dolepení vzpěr a údržbových dvířek, stojan i s čočkou |
KOMPLETACE:
Všechny díly
jsem slepil k sobě vteřinovým lepidlem. Soustavu čoček jsem několikanásobně
(asi šest vrstev) přelakoval lesklým lakem Tamiya a Sidolux. Tím se zacelily
všechny drobné nerovnosti na čočkách, které se tak staly téměř křišťálově čiré.![]() |
Stojan osazený čočkami |
![]() |
Hotový stojan |
![]() |
OSVĚTLENÍ:
Celý vnitřní
prostor čočky jsem polepil vyleštěným hliníkovým plechem pro větší odraz
světla. Diodu jsem spájel s dráty a přilepil ji na místo. Kabely vedou
celým tělem majáku až k bateriím umístěným v podstavci. Optická
soustava nakonec opravdu usměrňuje paprsky do kužele. Po rozsvícení jsem se
neopatrným pohledem přímo do kužele přesvědčil, že paprsek má opravdu vysokou
intenzitu světla. ![]() |
Připojení osvětlení- dioda, odpor, spínač a kabely |
BARVENÍ:
optická soustava: stojan a podlaha: namíchané barvy Tamiya, patina: barvy Vallejo
prostřední závit: XF-1, grafitový prášek
tělo majáku:
Celý maják je nastříkán namíchanými odstíny barev Tamiya a následně přelakován lakem na podlahu Sidolux.
černé pruhy: směs barev XF-63, XF-1, XF-50, XF-18 v poměru 5:15:2:1
bílé pruhy: XF-2
![]() ![]() |
Nástřik majáku |
PATINA:

PATINA TĚLA MAJÁKU:
Prvním krokem bylo oprýskání na podkladovou barvu pomocí skalpelu, kterou dobře imituje barva surfaceru. Lokální oprýskání na kov jsem provedl tužkou s měkkou tuhou.![]() | |
Odření na základní barvu |
![]() |
Nanesení olejů |
![]() |
Lokální nanášení olejů |
![]() |
Kombinace starší i nové rzi |
![]() |
Ptačí trus se dostane všude |
Také by neměl chybět mech znázorněný opět pastelkami zelených odstínů, prachem ze zelené molitanové drti a oleji.
![]() |
Mech ve spárách |
PATINA OCHOZŮ MAJÁKU:
Začal jsem opět oprýskáním barvy a ochozením protiskluzového plechu pomocí skalpelu a grafitu. Ochození plechu a ohmatání zábradlí jsem se snažil znázornit logicky na místech s nejvyšším výskytem turistů, tedy hned u dveří- pohled do vnitrozemí a na opačné straně dveří- pohled do širého moře. ![]() |
Wash oleji |
![]() ![]() |
Více ošlapaná místa, méně ošlapaná- pochozí místa |
![]() |
Nanesení mechu do spár |
![]() |
Detail zábradlí nejvyššího ochozu |
ZÁVĚR:
Během stavby majáku jsem si vyzkoušel opět nové metody. Na tomto modelu jsou umístěny doplňky, které jsem si poprvé začal vyrábět pomocí soustruhu Proxxon. Především výroba čočky byla pro mě zajímavou zkušeností.Nejvíce času zabralo odlévání dílů a tvorba všech zábradlí. Škoda, že mě nenapadlo vyrobit maják z plastových destiček hned ze začátku, ušetřil bych si tím čas.
V současné době je maják z diorámy umístěn na zdi ve výšce asi 1,5 metru nad zemí. Se ženou si myslíme, že jako netradiční dekorace našeho bytu na bílé zdi pěkně vyniká.
PŘÍŠTĚ: výroba terénu k diorámě Maják
ODKAZY:
odkaz na druhý díl- stavba pobřeží zde
odkaz na třetí díl- figurky a jejich příslušenství zde
odkaz na článek o domácím soustružení zde
odkaz na čtvrtý díl- výroba moře zde
Práce s plechem, oplechovávání modelů zde
lepidla, která používám zde
odkaz na článek o technice odlévání zde
video- domácí odlévání zde
POUŽITÝ MATERIÁL:
Tento zkrácený článek vyšel také v časopise Modelář EXTRA 12/2009
měřítko- 1/35