Když potřebujeme do diorámy zasadit stromy nebo jen dřevěné kulatiny, polena a sloupky, můžeme v některých případech použít přírodní větvičky. Pokud ale potřebujeme imitovat například břízu bělokorou, v přírodě tak tenké větvičky s bílou kůrou nenajdeme.
Pro dosažení realističtějšího vzhledu je tedy lepší vlastní výroba.
KŮLY, POLENA, SLOUPKY:
Vyřezání tvaru polen z balzy |
Nástroje pro naznačení struktury dřeva a léta na řezu kulatiny
|
VÝROBA KŮRY:
Nástroje pro výrobu kůry a vyválení tmelu kulatinou |
Pro tvorbu celých stromů používám jako základ kořínky, borůvkové větvičky, popřípadě lepím k sobě balzové špalíčky. Nejlepší jsou však kořeny vzrostlých smrků. Mají perfektní tvar, bohatě se větví a jejich kůra vypadá velmi přirozeně. Bohužel (nebo bohudík) ve volné přírodě jsou k dostání pouze z vyvrácených stromů, a tak záleží na modelářově štěstí na takový strom natrefit.
Jednotlivé větvičky vyhovující tvarem a velikostí lepím na kmen pomocí tavné pistole. Pro větší pevnost spoje je dobré větší větve navrtat a vlepit do nich vázací drát.
Vzniklé přechody mezi větvemi pak tmelím stejným postupem jako při výrobě kůry.
Jednotlivé větvičky vyhovující tvarem a velikostí lepím na kmen pomocí tavné pistole. Pro větší pevnost spoje je dobré větší větve navrtat a vlepit do nich vázací drát.
Vzniklé přechody mezi větvemi pak tmelím stejným postupem jako při výrobě kůry.
LISTÍ A JEHLIČÍ:
Pro imitaci listí používám různé druhy usušených lístků skalniček, lze použít i listy vypalované laserem, ale ty jsou pro mě dost drahé. Jednotlivé listy lepím k sobě disperzním lepidlem pomocí pinzety. Postupuji po malých krocích od středu kmene k periferním větvím. Je důležité kontrolovat danou oblast ze všech stran, aby byly větve rovnoměrně pokryty.
Pro imitaci jehličí používám různé druhy usušených mechů. Tomuto tématu se věnuji v samostatném článku zde
BARVENÍ:
K barvení balzy rád používám olejové barvy ředěné ředidlem S6006. Olej se dobře vpíjí do dřeva a po rozmytí nepřebije jeho skutečnou barvu a strukturu. Jako základ barvy dřeva používám hnědé a žluté odstíny, nejvíce umbru pálenou a okr světlý. Abych vytvořil zašlé dřevo, provádím po zaschnutí základní barvy dry-brush zinkovou bělobou a železitou černí. Pro barvu kůry používám barvy Vallejo namíchané podle druhu stromu a následnou patinu oleji.
ZÁVĚR:
Smrková a březová kůra
|
Barva dřeva-oleje a zestárnutí dřeva-dry brush
|
Je dobré počítat s tím, že tmel po nanesení zvětší celkový průměr kmene. Při tvarování kůry, je nutno pamatovat na dobu zpracovatelnosti tmelu. Pokud potřebujeme zvýšit přilnavost tmelu, lehce jej potřeme vodou. Pro usnadnění práce je lepší mít fotografii předlohy.
měřítko- 1/35