pátek 12. srpna 2011

Maják- figurky a příslušenství

V předešlých dvou článcích tohoto seriálu o stavbě diorámy Maják jste se mohli dočíst o stavbě majáku (odkaz zde) a o stavbě celého pobřeží (odkaz zde). V této třetí části se dočtete o figurkách a jejich příslušenství.
Při pohledu na tuto diorámu může některé diváky napadnout, že se v ní skoro nic neděje, tuto atmosféru jsem chtěl přesně zobrazit. Snažil jsem se zachytit čtyřčlennou rodinku po odpoledním pikniku u moře. Čas, kdy je přinesené jídlo již snědeno a nastává bloumání po okolí a prozkoumávání neznámého terénu.



ÚPRAVA POZIC FIGUREK:
Na soutěžích jsem zakoupil figurky civilistů a dětí. Všechny byly bohužel v pozicích, které moc nesplňovaly mé představy. Proto jsem musel u každé z nich upravit postoj. Rozřezal jsem končetiny v kloubech, vsadil do nich dráty a spojil je zpět. Dráty nám zajistí možnost pozdější manipulace do potřebné polohy. Po nastavení správných pozic jsem „klouby“ zakápnul vteřinovým lepidlem a vytvořil strukturu látky tmelem Magic Sculp. S figurkou matky bylo nejméně práce. Upravil jsem jen ruce mírně vzad a hlavu napolohoval do záklonu. Vlasy a klobouk jsou z tmelu.
Figurka otce má rozevláté sako, což mi vnuklo myšlenku umístit jej nakloněného přes zábradlí spodního ochozu majáku. Na křičící hlavičku Hornet jsem ještě dodělal vlající vlasy.
Chlapec na majáku byl původně v opřené pozici. Nejprve jsem jej předklonil a dodělal mu visící nohavici na levé noze, pak jsem mu po vzoru otce ještě doplnil vlající vestičku.
U chlapce s letadélkem jsem musel všechny končetiny předělat. Největší práce bylo vystihnout správnou pozici těla při hodu.
Nové vlasy a klobouk, upravená pozice otce ještě bez vlasů
Domodelovaná vesta, pozice při hodu modelu
BARVENÍ:
Všechny figurky jsou nastříkány surfacerem a nabarveny i vystínovány barvami Vallejo. Protože jsem tehdy nepovažoval za důležité povrch figurek dostatečně vyleštit a zbavit všech nerovností, jsou na fotografiích při větším zvětšení dost patrné nerovnosti povrchu. Také samotné malování a vystínování bych dnes provedl mnohem důkladněji, ale chybami se člověk učí.
PŘÍSLUŠENSTVÍ:

LETADÉLKO SOPWITH CAMEL: 
Když jsem byl malý, pouštěli jsme si s kamarádem  modýlek letadýlka s vrtulí na gumu. Napadlo mě, že by podobný malý model byl nevšedním oživením diorámy. Na internetu jsem si našel plánky britského dvouplošníku Sopwith Camel z první světové války, protože se mí líbí jeho červeno-bílá šachovnice na přídi. Přepočítal jsem si velikost do přibližného měřítka 1/300 a pustil se do stavby. Trup je vybroušen z plastového hranolu, křídla jsou z plastové destičky, podvozek je z měděného drátku a kola z plastové tyčinky. Vrtule je z čiré fólie, její točení jsem napodobil upnutím do frézky a lehkým poťukáváním jehlou po povrchu.
Celý modýlek je natřen namíchanou zelenou barvou Vallejo, šachovnice a výsostné znaky jsou namalovány tenoučkým štětcem.
Plastový hranol, vybroušený trup

Přilepení křídel, rozpětí křídel je zhruba 3 cm
Namalování šachovnice
Znázornění rotující vrtule.
Hotový model
Hotový model

PIKNIK: 
S přítelkyní občas na chalupě chodíme jíst do přírody. Bereme si s sebou deku, jídlo v piknikovém koši a další potřebné věci. Rozhodl jsem se proto vyrobit si zmenšeniny našeho příslušenství.
PROŠÍVANÁ DEKA: 
Je z tmelu Magic Sculp. Vyválenou základní placičku jsem položil na terén tak, aby kopírovala nerovnosti a drny pod ní a počkal na její vytvrzení. Po zatuhnutí jsem vyválel další placičku a nařezal ji na jednotlivé čtverce látky. Ty jsem pak přilepil na podklad a naznačil všechny švy a záhyby. 
Jednotlivé čtverce jsem nejdříve nabarvil základní barvou a vystínoval záhyby. Pak jsem teprve maloval různé vzory látky tenkým štětcem. 
Nalepení vyválených  čtverců a naznačení švů, základní barvy
Domalování všech vzorů
SLUNEČNÍK: 
Nejprve jsem si na papír narýsoval kostru slunečníku, na který jsem umístil dráty a konstrukci spájel. Stojan je z měděného drátku a plastové trubičky. Kostru jsem potáhl vyváleným tmelem a naznačil prověšení látky od vanoucího větru.
Spájení drátů,  tyč slunečníku, zámek slunečníku
Látka slunečníku






PROUTĚNÝ STOLEK A KOŠ: 
Výplet je vyroben z tenkého rybářského vlasce, rám z měděného drátu a plastové tyčinky, stejným způsobem je zhotoven otevřený koš. Zavřený koš je PUR odlitek.
Rám z měděného drátku, výplet z vlasce
Hotový proutěný stolek po nabarvení
NÁDOBÍ A JÍDLO: 
Talíře jsou vysoustruženy z PUR špalíčku, sklenice je vysoustružena z průhledného rámečku.  
Menu jsem vybral následující:  
makrela zhotovená z tmelu, papíru a měděného drátku. Bagety a sýr jsou z tmelu Magic Sculp, na hrozny vína jsem použil usušený květ a kolečka salámu jsem vyseknul vyrážečem z papíru.

Detail vyrobeného košíku a stolku s hostinou


ZÁVĚR:
Výroba příslušenství na piknik byla pro mne nevšední zábavou, totéž se týká modelu letadla. Plachtu slunečníku bych dnes asi vyrobil z jiného materiálu, nejspíše z ubrousku. 
Co se týká figurek, přiznám se, že na jejich namalování nejsem příliš pyšný. V současné době se pod vedením našich předních figurkářů snažím zdokonalovat v malování (rýpavý kamarád Milan Dufek s ironickým výrazem ve tváři říká v „natírání“) a tak o to více vidím tehdejší nedostatky. Doufám, že naše pravidelná restaurační posezení spojená s kritikou mých natěračských výtvorů jednou začnou přinášet své ovoce.


PŘÍŠTĚ: ztvárnění moře

odkaz na první díl- stavba majáku zde
odkaz na druhý díl- stavba pobřeží zde 
odkaz na čtvrtý díl- výroba moře zde


POUŽITÝ MATERIÁL: 
vázací drát, měděný drát, rybářský vlasec, tmel Magic Sculp, surfacer 1000, papír, PUR odlitek, plastové profily Evergreen, vteřinové lepidlo, akcelerátor, olejové barvy, barvy Vallejo, Tamiya 


Tento zkrácený článek vyšel také v časopise Modelář Extra 12/2009

měřítko- 1/35