sobota 29. ledna 2011

LCVP- Landing craft vehicle personnel


MOJE PRVNÍ NOVOSTAVBA:
Tento model jsem dostal k vánocům a stavěl jsem ho s přestávkami až do letních prázdnin, stavba probíhala rychle od ruky, vše poměrně dobře lícuje, ale již od počátku jsem nebyl moc spokojen s detaily. Když byl model postaven, nastříkal jsem celý vnitřek, napatinoval a důkladně oreznul a odřel boky až na kov. Po návratu z chalupy jsem jednoho vlahého večera brouzdal po internetu, když přišlo první neblahé zjištění. Narazil jsem na fotografie, kde parta lidí stavěla LCVP, jak jsem se později dočetl autenticky ze dřeva- tedy žádný rez a žádné odřeniny! Čelist mi poklesla a vzhledem k pozdní noční hodině jsem zachmuřen ulehl. Následující dny jsem trávil na stránkách internetu. Postupně jsem zjišťoval trpkou pravdu, až jsem narazil na stránky, kde je vše černé na bílém. Celý člun byl opravdu vyroben ze dřeva!
Horní balzové boky přilepené k bočnímu žebrování a slepený plastový model
V době plánování spojeneckého vylodění dostal Andrew Jackson Higgins zakázku od americké vlády na stavbu vyloďovacích člunů s malým ponorem, rozhodl se proto, že je bude stavět převážně ze starých žlutých borovic z Louisianských lesů. Jediné kovové části jsou tedy rampa s vlnolamem a pancéřování pro ochranu posádky na bocích člunu.
Deprese pomalu opadala a já jsem dostal naprosto pomatený nápad, který mě přepadl opět v noci. Celý člun jsem vzal a kompletně rozlámal na prvočinitele se záměrem použít jednotlivé díly jako předlohu pro nově vyrobené dřevěné části.
STAVBA SKELETU:
Od té doby jsem začal postupně všechny plastové součástky nahrazovat balzou.Vše šlo poměrně hladce až do té chvíle, kdy jsem byl nucen vyrobit všech 28 žeber.
výroba jednotlivých žeber podlahy

Celý den jsem balzová žebra přikládal k plastovému trupu, abych je zbrousil do požadovaného tvaru. Po zhotovení všech součástí jsem na žebra přilepil horní balzové boky trupu, které jsem osadil 40 háčky z původního modelu a dvaceti panely pro vzpěry z plastové destičky. Vše jsem slepil a tím byl základ hotov.

BOKY TRUPU A PODLAHA:
Hotová kostra člunu a zadní část člunu
Pokračoval jsem nalepením boků trupu z jednoho kusu balzy. Na dno jsem přidělal kýl a podlahu zhotovil pro lepší tvarovatelnost z tenkých balzových proužků. Lámal jsem si hlavu, jak udělat pancéřování dna, pak jsem však zjistil, že je na většině fotografií tvořeno zesílenými prkny podlahy, a proto je svařované pancéřování naznačené u stavebnice naprostý nesmysl.
Začátek lepení podlahyz proužků balzy a hotová podlaha před zabroušením
Pancéřování boků s přilepenými nýty a kýl, lodní šroub a kormidlo
Na vnějších bocích trupu jsem z plechovky zhotovil pancíře, pro jejichž onýtování bylo potřeba přes 600 nýtů, které jsem celý den vysekával z desek razidlem. Každý nýt jsem pak napíchl na jehlu, namočil do vteřinového lepidla a přilepil na místo – tím jsem se zabýval následující dva dny. 
Rampa je vyrobena z výstražné tabulky a profilu Evergreen. Samotný vlnolam je z plechu. Další den jsem trávil ,,svařováním“rampy pomocí milliputu, což se mi neosvědčilo, a tak jsem použil nitě vytažené nad plamenem a toluen. V závěru stavby jsem se ještě rozhodl, že na model přidělám konzole, které podpírají plachtu nad celým nákladovým prostorem.
,,svařování“rampy a lechový vlnolam









 
VNITŘEK ČLUNU A PALUBA:
Podlaha v nákladovém prostoru a podlaha v řídícím prostoru
Oba prostory posádky jsem postupně nahradil dřevem až později. Začal jsem vyříznutím podlah a krytu motoru. Plastovou jsem ponechal pouze pojezdovou část podlahy, kryt baterie a ovládací pult.Poměrně dlouho jsem přemýšlel, jak docílit zaobleného tvaru zádi horní paluby. Nakonec jsem vyrobil motorovou přepážku a tou palubu podepřel, čímž vzniklo požadované vyboulení. Napadlo mě, že model oživím, když udělám viditelné obě 380 litrové palivové nádrže. Vyměřil jsem proto budoucí prostor a rozměry nádrží jsem přizpůsobil jeho velikosti. Samotné nádrže jsou zhotoveny z plastových destiček a plechu, který jsem zprohýbal a naznačil na něm svary. Zvláštní kužel na zádi (dosud nevím k čemu slouží) jsem vyřízl z modelu, stejně jako střeliště a odvětrání.
POVRCHOVÁ ÚPRAVA:
Podle Pavla Švejdy jsem se rozhodl vytvořit patinu pomocí krakelovacího laku, nanesl jsem proto poctivých 5 vrstev a doufal, že se praskliny objeví po nastříkání barvy pistolí, tak jak jsem si předem vyzkoušel. Přestříkal jsem tedy interiér a nic.
Zadní paluba před nýtováním
Zachvátila mě panika, jelikož vnitřek modelu vypadal jako obalený asfaltem. Lak se bohužel ze dřeva odstraňuje velmi těžko, proto jsem ho pinzetou potrhal a nechal ho na místě, což se mi v závěru líbí více než jsem čekal. Nakonec jsem celý vnitřek odřel a patinoval oleji.

BARVENÍ:
Celý model jsem přestříkal namíchanou barvou Tamiya dle poměru:
XF-23, X-22…………...1díl
XF-12, XF-53, XF-66….2 díly + líh… 3 díly
Po zaschnutí barvy jsem lokálně model odřel na podkladové dřevo pomocí rydla.Následně jsem nalepil ořezané obtisky, které jsem pak přetřel štětcem namočeným v acetonu, tím se obtisky krásně zafixují do povrchu. Chce to cvik, nesmíme totiž acetonu použít příliš, jinak se obtisky nenávratně poničí, nebo úplně rozpustí. Celý povrch jsem patinoval umbrou pálenou a zinkovou bělobou. Na patřičných místech je vytvořena rez pomocí sieny pálené a různých odstínů oranžové aquarelovými a křídovými pastelkami. Vyteklé palivo a olejové skvrny jsou ze sieny pálené, umbry pálené, železité černě a lesklého laku.
Obtisky a skvrny od mazadel, zrezavění boku člu
Síť
Nakonec jsem zhotovil lana pro spouštění rampy smotáním čtyř měděných drátků, upnutých do vrtačky, po přilepení k rampě jsem na nich ještě vyrobil koncová oka pomocí vyseklých matic a drátu. Lana jsem pak přetřel barvou gunmetal (Tamiya), oprášil tuhou a patinoval.


POSLEDNÍ ÚPRAVY:
osazení věží kulomety (lepty Eduard + hlavně z injekčních jehel), zhotovení sítě z bavlnky, uvázání lan podél lodi námořními uzly, zhotovení záchranných kruhů (původní byly šedobílé).



ZÁVĚR:
Tento model byl pro mě zlomovým bodem v mém dalším modelářském životě. Je to má první novostavba, díky které jsem přišel na to, že stavět modely od nuly je pro mě mnohem větší zábava. S modelem jsem vyhrál zlatou medaili na soutěži E-day, což byl pro mě rozhodující okamžik v mém příštím působení v časopise Modelář. Díky tomuto prvnímu článku v časopise jsem začal fotografovat jednotlivé stavební postupy všech svých dalších modelů a mohu proto teď poskytnout svoje nápady i Vám na těchto stránkách. 

Prosím omluvte zhoršenou kvalitu fotografií. 

Tento článek vyšel v časopise Modelář 12/2006
ODKAZY:
Model jsem zkompletoval s tahačem M-26
lepidla, která používám

měřítko- 1/35