
K již hotovému modelu lokomotivy jsem potřeboval něco pro jeho oživení, volba padla na návěstidlo, protože zastupuje horizontální prvek v plánované menší diorámě. Na internetu jsem si našel výkres a pustil se do stavby. Velmi pěkný detailní popis návěstidel s výkresy, ze kterých jsem vycházel, najdete na stránkách zde.
Když jsme se jednoho dne se ženou vraceli z výletu, při přejezdu kolejí ve městě Kácov jsem si všiml návěstidla. Náhodou jsem u sebe měl fotoaparát, a tak jsem ihned zastavil a všechno důkladně zdokumentoval. Fotografie mi pomohly se zbývajícími nejasnostmi stavby.
Potřeba umístění návěstidel vznikla se samým zrodem
železniční dopravy. První návěstidlo bylo na našem území instalováno roku 1845,
od té doby se podoba návěstidel značně změnila. V dnešní době se používají světelná
návěstidla, proto se s mechanickými návěstidly setkáme prakticky pouze
v muzeu. Signalizace obsluze jedoucího vlaku o stavu na kolejích před
vlakem je nutná pro bezpečnou dopravu dodnes.
Mechanická návěstidla se dělila na mnoho podskupin.
Jednoramenné návěstidlo patří do hlavní skupiny. Jeho funkcí bylo udávat
návěstní znaky: rameno kolmo ke stožáru (červené světlo)= stůj, rameno
v úhlu 45º (zelené světlo)= volno.
Konstrukce byla prostá. Stožár měřil okolo 8 m, skládal se ze tří
bezešvých trubek o zmenšujícím se průměru. Nahoře měl připevněné návěstní
rameno dlouhé asi 180 cm.
S ramenem byla spojena páka (na jednom konci se závažím, pro snadnější zvedání
do úhlu 45º). Od obou konců páky vedly dráty k mechanice umístěné pod deklem v betonovém soklu. Za ramenem byl připevněn svítilnový výtah se clonou a
pověšenou svítilnou. Horní část výtahu byla napojena přes vrcholek stožáru na
řetěz. Řetěz končil závažím dole u paty stožáru. Závaží udržovalo svítilnu
v pozici. Pokud bylo potřeba sejmutí svítilny, zaměstnanec si svítilnový
výtah po vodících drátech přitáhl pomocí řetězu k sobě dolů.
STAVBA NÁVĚSTIDLA:
![]() ![]() ![]() |
Inspekční dvířka v betonu, pružiny vodících drátů výtahu lucerny, pohled na lucernu a závaží |
![]() |
Návěstidlo v poloze stůj |
STOŽÁR:
Vše jsem
započal stavbou stožáru, neměl jsem k dispozici spodní trubku o největším
průměru, a tak jsem ji vytvořil omotáním mokrého papíru okolo menší trubičky.
Pod koncem papíru jsem nechal trubičku ještě asi 3 cm dlouhou jako držák pro
prácí a také pro pozdější vsazení do soklu. Papír jsem nakašíroval lepidlem Herkules. Po
zaschnutí jsem na povrch papíru nalil vteřinové lepidlo a tupováním kapesníkem
jsem vytvořil nerovnosti znázorňující budoucí oloupanou barvu.
Pomocí frézky jsem vyvrtal díry pro stupačky a na
vrchol jsem z polyuretanového špalíčku vyrobil kryt řetězu, pro vytahování
svítilnového výtahu. V závěru jsem vše doplnil maticemi a šrouby.
STUPAČKY:
![]() ![]() |
Stožár ze třech různých průměrů, vrchol stožáru |
STUPAČKY:
Jsou z plastové tyčinky, na konce jsem přilepil vyražená kolečka z plechu. Při lepení na stožár bylo poměrně složité udržet všechny stupačky ve stejné rovině kolmé ke stožáru.
Je naohýbaná z hliníkového plechu. Větrací otvory v horní časti jsem vyseknul na vyrážeči. Svítilnu jsem přilepil na svítilnový výtah na horní části stožáru, abych měl při
doplňování dalších dílů lepší odhad jejich pozic.
Do svítilny je umístěna dioda s připájenými dráty od baterie tak, aby svítila.
![]() ![]() ![]() |
Lucerna vyrobená z plechu, pohled z boku, zavěšení svítilny na část výtahu |
Na plech jsem si nakreslil budoucí tvar a pomocí vyrážeče vyseknul otvory pro skla. Vše jsem pak vystřihnul a doplnil obroučkami k otvorům. Skla jsou z čiré fólie.
![]() ![]() |
Při zhasnuté diodě, prosvícení clony při zapnuté diodě |
Stavbu výtahu jsem si rozdělil na dvě části. První část jsem hned na začátku stavby přilepil k vrcholu stožáru, jak jsem již uvedl výše. Druhou část jsem stavěl později z plechu, ramena jsou přilepena vteřinovým lepidlem a
jsou doplněna o vyseknuté matice. Konce ramen jsou ohnuté pro budoucí vodící
dráty. Mezi ramena jsem doplnil držák clony z plechu, olověného drátku a
matic.
VODÍCÍ DRÁTY PRO VÝTAH:
Jsou z vázacího drátu a jsou protaženy otvory v ramenech až na samý konec stavby, aby se nedeformovaly manipulací. Na spodku jsou doplněny o pružiny z měděného drátku.
![]() ![]() |
Obě části výtahu přilepené k sobě, přilepení clony k výtahu |
VODÍCÍ DRÁTY PRO VÝTAH:
Jsou z vázacího drátu a jsou protaženy otvory v ramenech až na samý konec stavby, aby se nedeformovaly manipulací. Na spodku jsou doplněny o pružiny z měděného drátku.
RAMENO:
Uřízl jsem si plechový pásek a na ohýbačce jej ohnul do tvaru L.
Uprostřed jsem polovinu L nařezal na proužky, aby se dal celý profil lépe ohnout. Zbytek ramena je z proužků plechu.
![]() |
Jednotlivé články se spojí dohromady |
ZÁVAŽÍ:
Jsou zhotovena z plechu a z vyseknutých plastových koleček.
Závěsy jsou ze zploštělých olověných drátků, plechových proužků a matic.
ŠTÍTEK:
V počítači
jsem si namaloval a vytiskl štítek. Přelakoval lakem X-22 a nalepil na plechovou
destičku.
STAVBA PODSTAVCE:
![]() ![]() |
Štítek, stožár má barevná pole pouze z přední strany |
![]() |
Bednění posypané pískem |
![]() ![]() |
Hotová forma, forma zalitá sádrou |
![]() ![]() ![]() |
Vyjmutý odlitek, usazení stožáru, usazení poklopu |
BARVENÍ:
Nejdříve jsem nanesl základní barvu, pak jsem nastříkal bílá a červená
pole, pouze z přední strany- pohledová strana pro strojvůdce vlaku. Clony jsou nabarveny transparentními olejovými barvami. Červená clona kraplakem tmavým a zelená clona permanentní žlutí smíchanou s permanentní modří.
Použité barvy pro barvení návěstidla:
Betonový podstavec jsem nastříkal namíchanou barvou, orámování plechu jsem natřel, tak aby byly vidět tahy
štětcem. Poklop se mi stále nedařilo nabarvit správným odstínem kovu, tak jsem ho opálil nad plamenem, což předčilo mé očekávání. V závěru jsem sokl pokapal barvami imitujícími kapky vzniklé během nátěru
stožáru obsluhou.
![]() ![]() ![]() |
Nástřik červených polí, nástřik vrcholku stožáru, základní nástřik ramene |
Použité barvy pro barvení návěstidla:
Rameo,
pruhy stožáru:
|
XF-7,
XF-1
|
Lucerna:
|
XF-1
|
Poklop,
kabely, dráty, řetězy:
|
opálení
nad plamenem + Vallejo black
|
![]() ![]() |
Pohledová strana strojvůdce a odvrácená strana |
![]() ![]() |
Nástřik základní barvou, přilepení poklopu |
Použité barvy pro barvení soklu:
Odstín betonu:
|
XF-23, XF-53, XF-2, XF-22 v poměru
1:2:1:1
|
Orámování:
|
Vallejo- flat yellow
|
ODŘENINY:
Pomocí pilníku a rydla jsem po nástřiku základní barvy vytvořil odřeniny škrábáním barvy.
Některé škrábance a všechny stupačky jsem zvýraznil tužkou.
Rez jsem vytvořil až na konec z nastrouhaných akvarelových
pastelek rozpuštěných v ředidle S6006. Špičatým štětcem jsem maloval do
oloupané barvy z vteřinového lepidla a některých škrábanců a záhybů
konstrukce. Na některých místech jsem jemným tupováním vytvořil „lišej” prosvítající skrz barvu.
MECH:
![]() ![]() ![]() |
Zaškrabávané odřeniny, oškrábání barvy na barvu plechu |
![]() ![]() |
Odření stupaček tuhou, horní část návěstidla |
![]() |
Odřené rameno |
![]() ![]() ![]() |
Rez prostupující barvu, zreznutí okolo stupaček, rez u paty stožáru |
![]() ![]() |
Horní část návěstidla, rez na vodících drátech pro výtah lucerny |
Na betonový podstavec jsem nejdřív nanesl hustý wash, který jsem pak
stíral tupováním kapesníkem. Dále jsem provedl lehký dry brush. Mech je
zhotoven z nastrouhaných pastelek zelených a hnědých odstínů, zalitý ředidlem (dnes lze použít Pigment Fixer).

návěstidlo wash:
|
umbra přírodní
|
podstavec wash:
|
umbra pálená- hustý nátěr
|
dry brush:
|
běloba zinková +původní základová
barva
|
rez:
|
pastelky-
různé odstíny oranžové, červené a hnědé
|
mech:
|
pastelky-různé odstíny zelené a hnědé
|
![]() ![]() |
ZÁVĚR:
Stavba mi zabrala asi sedm večerů. I když jsem měl technický výkres, fotografie
originálního návěstidla mi při stavbě opravdu velice pomohly. Podstavec
návěstidla hodlám částečně vsadit do železničního náspu k modelu lokomotivy. Prosím omluvte zhoršenou kvalitu některých fotografií.
ODKAZY:
stavba lokomotivy
stavba železničního náspu
ODKAZY:
stavba lokomotivy
stavba železničního náspu
POUŽITÝ MATERIÁL:
plastové tyčinky a destičky, rezinový špalík, hliníkový plech, vázací
drát, měděné a olověné drátky, leptaný plech Eduard, sádra, jemný písek, blaza,
Herkules, vteřinové lepidlo, aktivátor
Prameny:
internet, originál- Kácov, okres Kutná Hora, Nádražní ulice, časopis Svět
železnice 21,22
měřítko- 1/35