pátek 24. února 2012

Parková lavička


Jedním ze zajímavých doplňků do diorám, i jen tak k modelu, může být parková nebo zahradní lavička.
Když jsem listoval knihou anglických zahrad, skoro na každé fotografii jsem narazil na lavičku, která je citlivě zakomponována do okolní zeleně. 
Vzhledem se mi nejvíce líbí anglické lavice z masivního dřeva. To velmi dobře odolává tvrdému počasí a časem získá zajímavou barvu s šedavým nádechem. Rozhodl jsem se, že si přesně takovou zkusím vyrobit do své parkové diorámy. Při výběru materiálu jsem chvíli zvažoval balzu, ale nakonec jsem zvolil plastové profily Evergreen, protože se dřevem bych nezvládl vyrobit tolik detailů na tak malém modelu.


POSTUP:
Nejprve jsem si na papír rozvrhnul tvar a rozměry budoucí lavičky. Pro konstrukci nohou a rámu opěradla jsem se rozhodl použít hranol o rozměrech 3,2x 3,2 mm. 
Jednotlivé součásti

Rám sedáku a opěradla jsem zhotovil z hranolů 2x2 mm a samotné žebrování je vyrobeno z hranolů 1x1mm. 
Hotový rám lavičky

Jednotlivé kusy profilů jsem odměřoval pomocí šupléry a všechny hrany jsem seříznul skalpelem, abych tak imitoval hrubé otesání při skutečné výrobě. 

Vyplatí se přísloví dvakrát měř a jednou řež
Dolepování žeber na opěradle

Pro lepší pevnost spojů jsem do profilů vlepil vázací drát, což mi usnadnilo pozdější manipulaci s celým slepeným kompletem. Do hotové kostry jsem vlepil žebrování a všechny spoje ještě upevnil filmovým lepidlem.  

Hotová žebra na opěradle a dolepení žeber na sedačce
Dolepení žeber na sedadle
Lavička před naznačením let
LÉTA A OPOTŘEBENÍ:
Na takto hotovou lavičku jsem pomocí rydla, skalpelu a drátěného kartáče vyryl texturu dřeva. 
Vyrývání struktury dřeva
Přidal jsem i vandalské vrypy nožem do sedačky a ruční opěrky. 

Hotová lavička před nátěrem
Ještě mě napadlo přidělat na rám opěrky srdce s monogramem od zamilovaného pubescenta, který se chce světu pochlubit svým hormonálním rozpoložením.  
Srdce s monogramem
BARVENÍ:
Celou lavičku jsem nastříkal směsí barev Tamiya XF-57 a XF-53 v poměru 2:1. V tuto chvíli krásně vyvstaly vrypy, které doposud nebyly příliš patrné.
Základní nástřik
Po zaschnutí barev jsem nanesl patinu oleji Van Dyckovou hnědí, železitou černí a zinkovou bělobou. 
Patina oleji
Po lehkém zavadnutí jsem oleje stíral z povrchu vatovou tyčinkou- „uchošťourem”.
Setření olejů z hran
Zbývalo už jen nalepit výborně ztvárněné matice od firmy Master Club, které jsem si zaformoval, takže si teď mohu odlévat libovolný počet, podle potřeby.
(technika odlévání zde)

Matice jsem následně natřel instantní rzí Standard rust od firmy Mig Productions. Rez se časem nasákne i do okolní struktury dřeva, což je dobré na modelu také zvýraznit.
Natření šroubů instantní rzí
Standard rust vypadá opravdu věrohodně, pro zvýraznění hran šroubů jsem použil černou barvu Vallejo  
Zvýraznění hran šroubů tenkým štětcem
ZÁVĚR: 
Tento nevšední doplněk není těžké vyrobit. Uznávám, že je třeba trocha trpělivosti, ale výsledek stojí za námahu. Komerčně vyráběné modely laviček si může pořídit každý. Mít však v modelu vlastní výrobek, který je zároveň neokoukaný a přesně podle vašich představ je příjemný pocit.
Hotová lavička



POUŽITÝ MATERIÁL:  
plastové hranoly Evergreen, vteřinové lepidlo, rozpouštědlové lepidlo, vázací drát


měřítko- 1/35