čtvrtek 10. února 2011

M-26 a LCVP

Oba modely jsem plánoval zasadit do velkolepé diorámy pláže. Děj měl zachycovat období druhé světové války, konkrétně nakládání vyloďovacího člunu na valník. Z povzdálí mělo celou scénu pozorovat několik malých dětí a vojáků.
Terén diorámy byl celý dokončen, chyběly pouze figurky a voda. Postupem času jsem však dospěl k názoru, že pro tento projekt mi už chybí nadšení a energie, a proto jsem ho zanechal. Rozměry diorámy byly totiž 100 x 80 cm a byla s ní tedy velmi složitá manipulace a skladování.
Nakonec jsem zvolil pouze „malou” podložku o rozměrech 60 x 20 cm.

PLÁŽ:
Písek je zhotoven z jemné spárovací hmoty Knauf, povrch jsem po zatuhnutí poprášil roztokem vody a disperzního lepidla. K barvení jsem pak použil barvy Tamiya a následně drybrush pigmenty a křídami.

NOSNÁ KONSTRUKCE:
Je vyrobena z balzových špalíčků, hřebíkové hlavičky jsem vyseknul vyrážečem Punch and die. Kramle a hřeby jsou z olověného drátku. Pro barvení jsem použil olejové barvy ředěné v S6006. Olejové skvrny jsou naznačené kostní černí a lesklým lakem

Nosná konstrukce

NÁŘADÍ:
Pro oživení modelů jsem si z plastových profilů, olověných drátků a plechu vyrobil různé druhy nářadí. Drobné montážní klíče jsou z leptů Aber. Všechny bedny na nářadí jsou zhotoveny z hliníkového plechu.

Nářadí a bedna na nářadí před nátěrem

FIGURKA:
Abych divákovi dodal rozměr o modelech vyrobil jsem si z tmelu Magic sculp figurku salutujícího vojáka. Tmel jsem nanášel na drátěnou kostru a opracovával ho drobnými zubařskými nástroji. Hlava, ruce a boty jsou rezinové odlitky. Pro barvení jsem použil barvy Vallejo.
Tuto figurku jsem vyrobil před čtyřmi lety a proporčně nedosahuje přesně mých představ. Myslím si ale, že na první pokus se docela povedla a v budoucnu bych se chtěl ještě o nějaké figurky pokusit. V tomto směru mám velkou inspiraci opět v Pavlu Švejdovi, který se v posledním roce modelaříním vlastních figurek intenzivně zabývá.
 

ZÁVĚR:
Při stavbě diorám je důležité si velmi dobře rozmyslet jejich finální velikost. V mnoha případech méně znamená více. U velkých projektů se totiž může snadno stát, že nás přestanou bavit a nedoděláme je do konce. Další jejich nevýhodou je často velká hmotnost, složitý transport a v neposlední řadě je to i mnohem větší plocha pro lapání prachu.
Stavba těchto modelů mi dohromady zabrala asi dva roky.

ODKAZY:
Podrobnější stavba M-26
Podrobnější stavba LCVP
Lepidla, která používám

měřítko- 1/35