pátek 11. listopadu 2011

SLADKO- SLANÁ METODA

Slaná metoda je mezi modeláři myslím dobře známou technikou patinování a barvení modelů. I já jsem si ji velmi oblíbil pro její jednoduchost a snadnou dostupnost surovin. 
V tomto článku Vám popíši jak tuto metodu, kterou jsem doplnil o další suroviny používám. Najdete zde také odkazy na články a fotografie modelů, u kterých jsem tento postup při barvení použil. 
Hotová bronzová socha císaře Napoleona
Hotový vrak ambulance před nalepením kol
Techniku používám k napodobení různých stádií zrezavění vozů, oloupání barvy na podkladový nátěr a částečného poškození či opotřebení různých povrchů. Postup lze použít mimo jiné i na patinu budov do diorám z jakéhokoliv materiálu. Posledním kouskem, který jsem takto zhotovil je bronzová socha do plánované diorámy.
Lakem na vlasy zároveň perfektně znázorníme částečně omytou barvu v okolí odřenin. Lze tak velmi dobře imitovat například zimní kamufláž na válečných strojích.
SUROVINY:
Nejlépe se mi osvědčily různě hrubé krystaly soli, cukru a mouky. Dále silně tužící lak na vlasy, který slouží jako lepidlo všech pochutin. Sůl má krystaly většinou více nadrcené, cukr má krystaly větší a ostřejší, mouka je velmi jemná. Různorodost krystalů zaručí lepší finální efekt odřenin.
POSTUP:
Na povrch hotového modelu nanesu základní podkladovou barvu. Nejlépe se hodí tmavé odstíny, záleží na typu modelu a naší fantazii
 
Model sanitky Dodge v základním nátěru
Model opěrné zdi v základním nátěru a model sochy Napoleona

Dále postupuji náhodným stříkáním hadů různých barev tak, aby se povrch co nejvíce rozčlenil. Používám zelené, šedé a hnědé odstíny pro znázornění plísně a mechu. Černé, oranžové, hnědé a červené pro znázornění rzi. 
Záleží, jakého finálního vzhledu modelu si přejeme docílit.

Nástřik hadů tmavými odstíny
Mezi jednotlivými vrstvami barvy provedu vždy nástřik lakem a posyp směsí krystalů. Lak je dobré nanést ve větší vrstvě, abychom stihli povrch posypat a krystaly se dobře přilepily. Pro tyto potřeby používám lak silně tužící.
Lehké posypání směsí krystalů
Posypaný povrch a povrch před další vrstvou barvy

Barvy nanáším ve 3-4 vrstvách, aby byl finální povrch dokonale různorodý.
Další vrstva barvy a opětovné posypání
Po dokonalém proschnutí poslední vrstvy barvy nastává druhá fáze- loupání a omývání krystalů a laku. Tato část je nejdůležitější, protože již vytváříme finální vzhled modelu. K loupání používám skalpel, celý povrch omývám vodou a kartáčkem na zuby, lokálně pak používám hrubý štětec.



Důležitá je zde role náhody vzniku odřenin, jakákoliv pravidelnost vypadá na modelu nereálně. Po odrolení krystalů vznikají spíše menší odřené plošky. Pokud potřebuji větší plochy, domalovávám je štětcem.
Povrch zdi před domalováním detailů

Dalším krokem je zamalování nevyhovujících odřenin a postupné zvýraznění prosvítajících barev štětcem s původní barvou. Je také dobré některé odřeniny nechat pouze prosvítat.
V této fázi používám barvy Vallejo a oleje. Model následně patinuji běžnými postupy.
Barvy pro další zvýraznění odřenin
ZÁVĚR: 
Tímto způsobem vytvoříme náhodné defekty nátěru, které by se nám cíleně vytvářely mnohem složitěji. Stačí si pak jen vybrat ty „nejhezčí” a zbytek zamalujeme, nebo necháme jen částečně prosvítat. Výsledný efekt je myslím velmi uspokojivý. 
Hotová opěrná zeď do diorámy anglického parku
Hotová zeď s domalovanými kameny


ODKAZY: 

Stavba vraku Ambulance Dodge zde 
Stavba opěrné zdi zde
Stavba bronzové sochy císaře Napoleona zde