AMBULANCE:
Stavebnice od firmy Bílek je z dnešního pohledu modeláře kvalitou
tak trochu mimo mísu a musím zde upozornit na největší nedostatky. Zdá se mi,
že tvarem model předloze patrně odpovídá, avšak obsahuje mnoho zjednodušení.
Úplnou chybou je však znázornění pantů zadních dveří, které tam podle
fotografií skutečných vozů být nemají!
Také trochu pokulhává přední okno, které
je vyříznuto dosti křivě. Přední dveře v zavřené pozici moc nedoléhají a
čiré díly jsou příliš tlusté. Vybavení interiéru posádky je poměrně strohé.
Sedadla postrádají jakýkoliv detail. Prostor pro raněné je téměř prázdný. Motor zcela chybí. Pokud tedy budeme stavět model jen tak z krabičky,
doporučuji zavřenou verzi. I tak se ale dosti zapotíme, nicméně je to jediný
dostupný model tohoto vozu v měřítku 1/35, a tak je třeba zatnout zuby a vydržet.
STAVBA:
Při stavbě jsem vycházel z výkresů nalezených na internetu. K doplnění
detailů jsem zakoupil lepty Eduard a pustil se do práce. Pro znázornění
pomláceného plechu karoserie jsem se rozhodl celý model oplechovat, čímž jsem
zároveň zakryl i jeho hlavní nedostatky. Dále jsem se rozhodl otevřít motorový
prostor a doplnit motor.
INTERIÉR:
Protože jsem plánoval, že dovnitř nebude přes roztříštěná skla vidět, doplnil
jsem jen potrhané čalounění na židlích z hedvábného papíru a celý vnitřek
nastříkal černou barvou.
ÚPRAVA PLASTOVÉHO POVRCHU:
Prvním krokem bylo odříznutí plastových blatníků, které jsou součástí
bočnic a obroušení zadních pantů dveří. Pak jsem celou karoserii slepil vteřinovým
lepidlem. Podlahu jsem nechal nepřilepenou, abych měl později přístup
k interiéru.Vyříznutí blatníků a slepení modelu |
Model před oplechováním |
OPLECHOVÁNÍ:
Postupoval jsem podle metody popsané zde Pomůcky pro oplechování |
Pravá strana je více poničená po kolizi se stromem |
Levá strana |
Podle tvaru krytu motoru jsem si nejdříve vystříhal náhradu z plechu, a pak jsem kryt vyříznul pomocí frézy Proxxon s pilovým nástavcem. Protože je plast hodně tlustý, bylo pak nutno odfrézovat množství materiálu okolo řezu na požadovanou tloušťku plechu.
Oplechování střechy a doplnění blatníků |
MOTOR:
Vlastní motor je použit ze stavebnice Dodge WC-51 „Beep“ firmy AFV.
Nevím, zda měl ve skutečnosti tento vůz stejný motor jako sanitka, ale vzhledově
jsou si dost podobné, a tak jsem jej použil. Doplnil jsem kabely
z měděných drátků a různé příslušenství z plastových destiček.
V závěru mě ještě napadlo vyrobit přední kryt světel a chladiče z plechu a
měděných drátků a různě je zdeformovat.
Doplnění kabelů a hadic a usazení motoru |
Nabarvený prostor motoru před patinou |
Prostor motoru po patině |
PNEUMATIKY:
Ostatní pneumatiky jsem chtěl znázornit zpuchřelé a vypuštěné, toho jsem docílil opatrným přiložením již nabarvené pneumatiky k plameni kahanu. Plast se po chvilce začne deformovat a barva praskat (to je ten správný moment pro oddálení od plamene, protože pak velmi rychle následuje vzplanutí plastu). Nahřáním a smáčknutím pneumatiky o rovný povrch vytvoříme perfektní dojem vypuštěné pneumatiky.
Zpuchřelé pneumatiky |
BARVENÍ SLANOU METODOU:
Detailní popis metody naleznete zde. U tohoto modelu jsem technikou chtěl vyzkoušet ztvárnění efektu oloupané barvy na podkladový nátěr.
ZÁKLADNÍ BARVA:
Celý modýlek jsem přestříkal barvou Tamiya XF-1. Po
zaschnutí barvy jsem na model nanesl silně tužící lak na vlasy a mokrá místa
posolil. Po přilepení soli lakem jsem celý model přestříkal namíchanou zelenou barvou. Po důkladném zaschnutí barvy jsem zrnka soli odstraňoval kartáčkem v teplé vodě. Odstraněním zrnek se objeví původní podkladová barva, což působí jako odřeniny.
|
V některých místech je to naopak dobrý efekt, kterého jsem využil pro další rozbití povrchu spolu s odíráním barvy a dalších vrypů do plechu pomocí rydla.
NANESENÍ OBTISKŮ:
Na takto připravený podklad jsem nanášel obtisky. Povrch před nanesením obtisků |
V závěru jsem se rozhodl ještě „prostřílet“ znak lékařských
jednotek Caduceus na levé straně vozu pomocí rydla. Díky plechu se vytvoří
velmi realistické prohlubně po kulkách.
Prostřílený znak Caduceus |
ZREZIVĚNÍ:
Pro imitaci rzi jsem použil nastrouhané akvarelové pastelky červených a
hnědých odstínů, nanášené pomocí tenkého štětce, které jsem pak fixoval
k povrchu pomocí pigment fixeru od Mig productions.Zrezavění střechy |
PATINA:
Po prohlédnutí zrezivělého modelu jsem dospěl k názoru, že patina
již není na modelu potřeba. Povrch je dosti barevně členitý a myslím, že oleje
by mu spíše uškodily. Proto je model ponechán bez další patiny oleji.
DROBNOSTI NA ZÁVĚR:
Na samý závěr jsem si nechal dolepení detailů, jako jsou: zpětná
zrcátka, stěrače, držáky kanistrů, rozbitý přední světlomet a zničená okna. Ta
jsou zhotovena z poškrábané čiré fólie.Rozbité přední okno |
KMEN STROMU:
Je vyroben z borůvkových větviček a kořínků. Jednotlivé větvičky
vyhovující tvarem a velikostí jsem lepil k sobě pomocí tavné pistole. Kmen stromu jsem nebarvil, protože má hezkou přírodní barvu.
Začátek olisťování stromu |
LISTÍ:
Pro imitaci listí jsem použil usušenou drobnolistou pokojovou rostlinu.
TERÉN:
BAHNO:
Ze směsi kořínků, písku, sádry, hlíny a disperzního lepidla jsem
vytvořil hutnou kaši, dobarvenou křídami hnědých odstínů a pokryl jí povrch
v rámečku. Do mokrého bahna jsem zasázel statickou trávu a dlouhé travní trsy vyrobené podle postupu publikovaného zde.
Model ambulance jsem přilepil k povrchu a vše ještě jednou překryl
namíchaným bahnem pomocí štětce. Po zavadnutí hlíny jsem pomocí razítkovacích
kopit Calibre naznačil stopy okolo vozu a na cestě. V závěru jsem všechno bahno
přestříkal lesklým leštidlem na podlahy Sidolux.
Abych diváka více upozornil, že za sanitkou je ještě cesta, vyrobil jsem ze sádry patník a zasadil jej k jejímu okraji.
Patník a stopy na blátivé cestě za sanitkou |
ZÁVĚR:
Stavbu jsem od počátku pojal jako odpočinkovou a hlavně rozměrově malou.
Veškeré snažení mi zabralo asi deset dní.Použití plechu pro snazší naznačení nerovností povrchu se mi velmi osvědčilo.
Použitá slaná metoda je velmi rychlá a jednoduchá. Dá se s ní dosáhnout dobrého výsledku, za kratší dobu, než by trvalo odřeniny malovat ručně. Výhodou je také náhodný vzhled odřenin, který se štětcem napodobuje složitěji. Škoda, že jsem nanesl až moc bahna na prasklé pneumatiky, protože tím zaniklo jejich pracné vytváření.
S odstupem času také vidím chybu, kterou jsem udělal, když jsem nenatřel listí stromu. Přírodní materiál totiž po nějaké době úplně vybledne.
Podle mého názoru je v současné době zvykem používat hodně patinovací olejové techniky všude, kde se jen dá. Mnozí modeláři si to bez nich ani neumí představit. Jsem toho názoru, že v určitých situacích to bez nich také jde. Myslím, že tento model je toho důkazem.
ODKAZY:
Detailní článek o výrobě stromů a keřů jsem popsal zde, zde a také na videu zde.
Návod na výrobu travních trsů zde
Návod na oplechovávání modelů zde
Návod na Sladko-slanou metodu zde
Práce s plechem, oplechovávání modelů zde
Tento zkrácený článek vyšel také v časopise Modelář EXTRA 13/2010
Návod na výrobu travních trsů zde
Návod na oplechovávání modelů zde
Návod na Sladko-slanou metodu zde
Práce s plechem, oplechovávání modelů zde
Tento zkrácený článek vyšel také v časopise Modelář EXTRA 13/2010
POUŽITÝ MATERIÁL:
vteřinové lepidlo, aktivátor, disperzní lepidlo, tavná pistole, hliníkový
plech tloušťky 0,125mm, měděný drátek, olověný drátek, plastové profily a
destičky, blaza, lak na vlasy, kuchyňská sůl, maskovací páska, tmel Magic
Sculp, tmel Tamiya, borůvkové větvičky, přírodní kořínky, sádra, Sidolux,
aquarelové pastelky, křídy, pigment fixer měřítko- 1/35