pátek 2. září 2011

Maják- moře


V tomto posledním 4. dílu článku o výrobě diorámy Maják se budu zabývat popisem výroby moře. Odkazy na všechny související články najdete na konci tohoto článku.

Napodobení vln tříštících se o skaliska bylo od samého začátku velikou
výzvou. Protože jsem si od počátku nebyl jist výsledkem, byla výroba vody mým prvním krokem při stavbě celé diorámy. Rozhodl jsem se, že vlny vyrobím ze sádry, kterou pak pokryji gelem, jenže vše bylo nakonec jinak.


VYPĚNĚNÍ RÁMU:
Abych odlehčil již tak dost těžkou diorámu, rozhodl jsem se použít jako základ vln montážní pěnu, která je lehká. Pěnu jsem nanesl i na balzový rám jako budoucí ochranu před pokroucením od vlhké sádry. Po vypěnění prostoru jsem čerstvou nabývající pěnu srážel špachtlí, aby příliš nevyběhla a zároveň ji přibližně tvaroval do podoby budoucích vln.
Zatvrdlá montážní pěna
SÁDROVÉ VLNY:
Po utuhnutí pěny jsem rozmíchal hustší sádru s přídavkem lepidla a nanesl ji na základ v tlusté vrstvě. 
První vrstva sádry na povrchu pěny
Po zavadnutí jsem sádru tvaroval mokrými prsty do podoby vysokých vln. 
Tvarování vln prsty, nahrubo vytvarované vlny
Mokrým štětcem jsem současně vyhlazoval povrch, který by měl být hladký, bez viditelných hrudek. Hrudky a nerovnosti jsou totiž pod gelem vidět a upozorňují tak oko na hranici gelu a sádry. Abych snížil nasákavost, napustil jsem v závěru povrch disperzním lepidlem.
Hotový základ moře
BARVENÍ VLN:
Na internetu jsem si našel fotografie rozbouřeného moře na Kanárských ostrovech. Je zajímavé, že i přes tmavé skály zde má voda dosti světlou barvu.
K barvení jsem použil od oka namíchané odstíny barev Tamiya. Začal jsem od nástřiku hloubek tmavší barvou a pokračoval postupným zesvětlováním až k vrcholkům vln.
Použité barvy
Nástřik hloubky
Postupné zesvětlování až k vrcholkům vln
TVORBA HLADINY:
Zakoupil jsem přípravek pro tvorbu vody Vallejo- Water Effects a po zaschnutí barev jsem jej začal pomocí tvrdšího štětce nanášet na podklad. 
Použité přípravky na tvorbu hladiny
Přípravek je ředitelný vodou, bez zápachu, má vzhled i konzistenci krému na ruce. Štětcem se dobře tvaruje a při nanesení tenčí vrstvy poměrně rychle schne. Během schnutí se bílá pasta mění na průhlednou, tvrdou hmotu. Nevýhodou je, že se poměrně dost sesychá a v tlustších vrstvách schne nepřijatelně dlouho. 
Nanesení gelu
Během tvarování vln jsem nanesl asi tři vrstvy gelu, ale moře nemělo stále požadovanou „hloubku“. Nanesl jsem proto čtvrtou, silnější vrstvu, která však tuhnula dlouhé tři týdny. Pak mi Pavel Švejda poradil zakoupit gel od Golden Artist Colors. Tento má poněkud hutnější strukturu a je lepší jej nanášet špachtlí, jelikož měkký štětec vlny neutáhne do požadovaného tvaru. Zdá se mi, že tento gel má mnohem lepší vlastnosti, tuhne poměrně rychle i v tlustší vrstvě a tolik se nesesychá. 
Gel během zasychání  postupně zprůhlední a jeho výška se dost seschne

PĚNA A VODNÍ STŘÍKANCE:
Pro tvorbu pěny jsem použil více metod a materiálů, nejvíce jsem se těšil na znázornění velkých cákanců vody. Ztvárnění jsem si rozdělil na několik kroků.

ČEPIČKY VLN:
Po zaschnutí vln jsem na jejich vrcholky nejprve začal přidělávat pěnu z vaty a gelu Scenic Water od firmy Deluxe Materials. Tuhý gel kapalní při vyšší teplotě, rozpuštěný v horké vodní lázni se dobře nanáší štětcem. Před použitím tohoto gelu bych chtěl důrazně varovat. Již při nákupu jsem totiž obdržel gel, který byl dosti nažloutlý, je to patrné i na fotografii níže. Nevěnoval jsem tomu pozornost až do doby asi měsíc po ukončení stavby, kdy mi všechna pěna a vrcholky vln postupně úplně zhnědly. Proto je při nákupu nutné vybrat kelímek s úplně čirou hmotou uvnitř!
Vodní lázeň, vata a gel
TYP NA VÝROBU VODNÍ LÁZNĚ:

Vodní lázeň lze snadno vytvořit pomocí dvou do sebe zapadajících kelímků. Do jednoho kelímku vložíme gel a do druhého (většího) nalijeme horkou vodu. Teplotu vody během delší práce na diorámě udržujeme například v termosce.

Z vaty jsem si připravil proužky a pomocí gelu, pinzety a štětce je lepil na vrcholky vln. 
Nalepení proužku vaty na špičku vlny
Pak jsem celý proužek přetřel horkým gelem a pro nadýchanější vzhled pomocí pinzety vytahal jednotlivá vlákna vaty. 
Vytažení části vláken pro nadýchanější vzhled
V závěru jsem zahnutou zubařskou sondou vytvaroval přepadávající vršek vlny.
Tvarování překlápějícího se vrcholu vlny zubařskou sondou
Hotová převalující se vlna

JEMNÁ PĚNA NA KAMENECH:
Chvíli jsem přemýšlel jak ztvárnit jemnou pěnu vznikající na kamenech po odtečení vody. Nakonec mě napadlo použít drobných kuliček Micro Ballons od Deluxe Materials. Jsou to opravdu velmi drobné kuličky bílé, jsou lehké, pozor dají se snadno vdechnout. Micro Ballons jsem rozmíchal v již zmíněné pastě Vallejo. 
Na potřebná místa jsem vzniklou kaši nanesl pomocí štětce. Také jsem ji použil na vzestupující vrcholky vln, kde poměrně hezky imituje drobné bublinky ve vodě. 
Jemná pěna na černých kamenech působí opravdu realisticky
Zkoušel jsem také Vallejo pastu Foam and Snow, která mě však vyloženě zklamala. Požadovaného nadýchaného efektu se mi vůbec nedařilo dosáhnout.

VODNÍ CÁKANCE:
Pro tvorbu tříštící se vody jsem použil stejnou metodu jako pro ztvárnění čepiček vln. Z počátku jsem používal i stejnou vatu, ale efekt se mi moc nedařil, protože po nanesení horkého gelu štětcem, se vata v tak velké ploše dosti sléhává. Všiml jsem si, že filtrační vata do akvárií má hrubší konzistenci, a proto jsem ji použil. Tato vata má tužší vlákna více vzdálená od sebe, a proto působí vzdušnějším dojmem.

Filtrační vata a normální vata
Postupné nanášení stříkanců ke všem kamenům
Pěnu a cákance je nutno nanést i pod vrcholky vln
Po dokonalém proschnutí všech složek jsem povrch opět přetřel jednou vrstvou gelu Golden, abych celý povrch sjednotil. Následně jsem vše několikrát přestříkal lakem Sidolux. 

VEGETACE:
Když bylo moře hotové, zdálo se mi, že stále něco chybí-vodní řasy. Snažil jsem se napodobit některé druhy podle atlasu rostlin.
Pro jejich výrobu jsem použil drcený molitan Woodland Scenic. Dlouhé řasy jsou z vaty trhané ze zeleně nabarvených vatových tyčinek. Převalující se voda je opět vytvořená horkým gelem.
Na sázení řas jsem si bohužel vzpomněl příliš pozdě, rád bych jich býval umístil více i pod vodní hladinu.


A VŠE JE NAKONEC JINAK:
Jak jsem se již zmínil, asi měsíc po ukončení této diorámy veškeré vodní stříkance zhnědly vlivem špatného gelu. Proto jsem byl nucen všechno z hladiny odstranit a vyrobit znovu, tentokrát jsem použil transparentní silikon Soudal. Veškeré postupy s vatou lze se silikonem použít.
Práce s ním se mi tak zalíbila, že jsem nakonec celou hladinu vytvořil ze silikonu. Lze jej nanášet i v opravdu tlustých centimetrových vrstvách, což velmi urychluje celou práci. Docílíme tak opravdové hloubky hladiny. Doba vytvrzení záleží na tloušťce nanesené vrstvy.
Všechny gely použité výše jsou poměrně dost drahé, silikon stojí zlomek jejich ceny.



ZÁVĚR:
Během stavby se mi povedlo udělat hodně chyb, které jsem následně těžko napravoval. Například při použití sádry už teď vím, že je nutné povrch zcela vybrousit od všech nerovností, protože i malé hrudky sádry jsou pak pod gelem hodně vidět.
Pro ztvárnění velkých vodních ploch, jako v této diorámě, doporučuji použít silikon. Transparentní gely jsou také dobré, ale spíše je lze použít na drobnější vlnky v menších vodních plochách, ne pro tvorbu hluboké vody.
  





V samotném závěru jsem vyrobil cedulku, celý podstavec namořil lihovým mořidlem odstínem mahagon a přelakoval jej lesklým lakem balakryl.
Prakticky celá stavba diorámy pro mě byla zkouškou nových technik.
Napodobit moře nebylo nic lehkého, snad jsem se alespoň trochu přiblížil skutečnosti. 
Celá dioráma mi s přestávkami zabrala asi jeden rok.  

ODKAZY:
odkaz na první díl- stavba majáku zde 
odkaz na druhý díl- stavba pobřeží zde
odkaz na třetí díl- figurky a jejich příslušenství zde


POUŽITÝ MATERIÁL: 
montážní pěna, sádra, vata, filtrační vata, Micro Ballons, Scenic Water, Water Efects, Golden gel mediums, silikon, lesklý lak Sidolux, barvy Vallejo, Tamiya


Tento zkrácený článek vyšel také v časopise Modelář Extra 12/2009

měřítko- 1/35