sobota 5. března 2011

Soumrak- Praha 1953


Při jedné letní procházce Prahou mě v ulici Úvoz na Pražském hradě velmi zaujaly vysoké domy s krásným výhledem na celé město. Napadlo mě postavit si civilní diorámu, která by zachycovala tento dojem.
Rozhodl jsem se, že si domy postavím ze sádry přesně podle mých představ. Nápady jsem čerpal z  pěti dílů knih Zmizelá Praha nakladatelství Paseka, kde jsou fotografie starých domů, z valné většiny dnes již bohužel stržených. Původně jsem měl v plánu postavit jen jeden dům na kopci, aby působil jako honosná vila, ale když byla budova hotová, rozhodl jsem se pro domy dva.

TŘÍPATROVÁ VILA:
Jako základ domu jsem se rozhodl použít model č. 050- Dům s podloubím od firmy Plusmodel. Celý model jsem rozřezal a použil jen vyhovující části. Všechny díly jsou pro pevnost prošpikovány vázacím drátem. Veškeré nerovnosti a přechody sádrových dílů jsem zabrousil pod vodou. Docílíme tak velmi jemného povrchu a zároveň nevzniká žádný prach.
Balkon je vyroben z tyčinek sádry, které jsou též vybroušeny pod vodou a poté napuštěny směsí vody a disperzního lepidla. Pak jsem na stěny domu nanesl sádru s lepidlem a po zavadnutí jsem do ní vyřezal a vyryl štukovou výzdobu.
 V přízemí jsem zatmelil oblouk ve dveřích, přidal kamenná futra a štítek s číslem popisným-vše z tvrzené sádry. V závěru stavby jsem doplnil zaoblený štít domu, protože jsem chtěl vyrobit kulatou střechu.
Nahrubo sestavený balkon, dům ze zadní strany a
hotový dům před barvením

BARVENÍ:
Na částech omítky jsem chtěl docílit oloupání barvy, proto jsem celý dům natřel ve třech vrstvách lesklým lakem Balakryl. Po zaschnutí jsem vše přestříkal směsí barev Tamiya:
XF-2, XF-57, XF-3 v poměrech 5:1:0,5
Pak jsem zamaskoval plochy a štuk přestříkal bílou XF-2.
Při strhávání maskovací pásky musíme postupovat velice opatrně, abychom kvůli hustému nátěru lakem nestrhli všechnu barvu, ale jen tu na požadovaných místech.

DROBNĚJŠÍ DÍLY:
Střecha, okapy i parapety jsou vyrobeny z hliníkového plechu.
Výroba střechy ohýbáním plechu a základní nátěr


Střecha s parapetem a okap
Dveře jsou vyřezány z plastu, který jsem potáhl plechem. Druhou stranou vrtáčku jsem poťukáváním vytvořil tepání.
Roura okapu vznikla z brček přichycených plechovými plíšky.
Zábradlí balkonu je vyrobeno z plastových proužků.

Okapová roura, výroba tepání na dveřích a drátové sklo dveří

Všechny součásti jsou nastříkány barvou Humbrol 28M, měděnka a zesvětleny nástřikem XF-12. Barva na plastových brčkách však příliš dobře nedrží a olupuje se při manipulaci.
Mačkané sklo balkonových dveří
Okna jsou slepena z proužků plastu a čiré fólie. Na balkoně a vchodových dveřích jsem čirou fólii potřel disperzním lepidlem. Po zavadnutí jsem do něj udělal rýhy, aby vzniklo ne tolik průhledné mačkané sklo. U vchodových dveří je navíc za sklem přilepená síťovina pro dojem drátového skla.
Kamenná podlaha
V závěru jsem na balkoně vyrobil kamennou podlahu. Nejdříve jsem ji natřel barvou Vallejo-lesklá černá, pak jsem ještě tupoval bílou a šedou. Vše je pak přetřeno lesklým lakem. 
PATINA:
Celý dům byl přestříkán matným lakem Vallejo a patinován běžným způsobem olejovými barvami: umbra pálená, siena přírodní, okr světlý a zinková běloba.

ČTYŘPATROVÁ VILA:
Rozvržení štukové výzdoby a slepení obou půlek
Dům je vyroben ze sádrokartonu, jehož sádra je pro naše účely dost nekvalitní.

Pod vodou jsem oholil obě strany sádrokartonu od papíru. Po odstranění papíru má sádra vždy jednu stranu prakticky bez bublin a druhou má plnou děr, takže plocha má vzhled měsíční krajiny.
Před zahájením prací jsem sádru provrtal vázacím drátem a nechal ji za oknem na parapetu vyschnout. Pokračoval jsem vyříznutím oken a rozkreslením štukové výzdoby.
Dále jsem nanesl tvrzenou sádru a postupoval jako u předešlé vilky. Dům jsem plánoval vyrobit s atypickým půdorysem, a proto jsem styčné plochy obou půlek zbrousil pod úhlem 120˚. Pak jsem obě půlky slepil a fixoval pomocí vázacího drátu. Rámy oken z plastových proužků jsem zalepil a zasádroval do otvorů pro okna.
Vlepení rámů a doplnění štukové výzdoby
Když bylo vše hotovo, rozhodl jsem se, že dům ještě zvýším o podkrovní byteček. Ze sádry jsem proto zhotovil okenní rám, z plastové destičky vyrobil podlahu, krov je z balzových špalíčků. Vše je pevně spojeno dráty a lepidlem.






Střešní krov a okenní rám
STŘECHA:
Je vyrobena z plastových desek. Pro zvýraznění prohnutí, jaké bývá u starých domů, jsou desky podlepeny balzou příslušného tvaru.


Hotový základ střechy a pokládání jednotli
Hotová střecha před barvením a nabarvená střecha před patinou
Všechny tašky jsou vyrobené z tmelu Milliput rozváleného do tenké placičky. Tmel musí být vyválen do rovnoměrné plochy, jinak by byla každá taška jinak tlustá. Abych docílil stejného rozměru tašek, vyrobil jsem si z tuhého plechu razidlo, kterým jsem tmel vykrajoval, podobně jak to dělá má žena při pečení vánočních perníčků.
BARVENÍ A PATINA:
Postup je stejný, s rozdílem ve vrstvách nátěru lakem. Na tomto domě jsem použil jen jednu vrstvu, aby se barva neloupala a vše přestříkal odstínem: XF-2, XF-15 v poměru 4:1
Potom jsem ještě dolepil štuk okolo oken, vyrobený též z milliputu, který jsem jen přetřel bílou barvou.
Střecha je barvena různými odstíny červené a hnědé barvy Vallejo. Po nabarvení jsem hřeben tašek zatmelil sádrou. Patina je stejná jako u třípatrového domu, tašky jsou natřeny hustým washem umbrou pálenou, kterou jsem po zavadnutí stíral ubrouskem.

TERÉN:
Po vyříznutí terénu ze styroporu jsem si vše zkusmo rozestavěl a podložil do požadovaných sklonů. 
Rozvržení pozice domů a mírný náklon terénu
Pak jsem ze špachtlí do krku vyrobil ohrádku a celý prostor vyplnil tvrzenou sádrou- nejdříve chodník, pak vozovku, na které jsem vybrousil vyjeté koleje a otevřel otvory pro kanály. Ještě do rozměklé sádry jsem vyškrabával kočičí hlavy a obrubník pomocí rydla.
Výroba chodníku vozovky a rám zhotovený z překližky

Abych mohl pokračovat ve stavbě, vyrobil jsem rám diorámy z překližky, terén zalepil dovnitř a zatmelil spáry.
Terén zasazený do rámu, hotové schody se zábradlím
SCHODY:
jsou opět vyrobeny z hranolů sádry, podle Pavla Švejdy jsem se inspiroval ve zbroušení horních ploch uprostřed schodů, což napodobí jejich ochození během mnoha let používání. Zábradlí je vyrobeno z pájecího drátu.
ZEĎ:
Je též ze sádrokartonu lichoběžníkového tvaru. Stále jsem však váhal, jestli vyrobit zeď nebo pouze jemné zábradlí, nakonec jsem se rozhodl pro zábradlí, protože tolik nezakrývá výhled na chodník.
NÁTĚR A PATINA:
Vše jsem opět natřel lakem a nastříkal barvami XF-12, XF-57, XF-53 v poměru 5:2,5:1, zídku jsem nechal bílou.
Terén je rozbit nátěrem jednotlivých dlažebních kostek barvami Vallejo, které jsem míchal z odstínů: černá, šedá, pruská modř a bílá. Spodní chodník je nabarven pouze bílou. Povrch byl následně přetřen hustým washem olejovou barvou kostní čerň, barvu jsem pak stíral ubrouskem a po zaschnutí jsem do spár napouštěl umbru přírodní.
Základní odstín vozovky, rozbití jednolitosti a patina chodníku

DETAILY:
Záclony jsou vyrobeny z různých materiálů: normální krajka, normální záclony a silonová síťovina.  Převážně jsem ale použil kovovou síťovinu od Plusmodelu, která se dá mnohem lépe tvarovat.  Vyšívání jsem napodobil vyplněním některých ok lepidlem. Záclony na balkoně jsem vytvaroval, jako by si s nimi pohrával vítr.
Vlající záclona na balkoněilon a krajka bez zdobení a čtverečkované zdobení

Záclony s oválným zdobením a roleta

Kanál je vyroben z plastového rámu a papírových proužků. Druhý kanál je od firmy Plusmodel.
Lampy jsou zhotoveny také z plastu a z plechu, nosník je z drátu na pájení.
Okrasné kužely zábradlí na zdi jsou vysoustruženy ve vrtačce Proxxon, zábradlí je vytvořeno z vázacího drátu.


ŠKODA CABRIO:
Automobil je od firmy Plusmodel. Tento celorezinový model jsem měl již delší dobu postavený. Během stavby jsem doplnil jen plachtu z hedvábného papíru a vyrobil panty u zadních dveří. Celý interiér je nastříkán černou barvou, čalounění pak barvou X-18. Palubní deska je natřená bílou a přefládrována oleji umbra pálená a okr žlutý.
Exteriér je přestříkán surfacerem 1000 a vyleštěn pod vodou. Celý povrch je nabarven lesklou černou a bílou barvou Tamiya. Nakonec jsem model přestříkal lesklým lakem.

OSVĚTLENÍ??
Ještě se musím pochlubit husarským kouskem, který se mi podařil v samém závěru práce.
Zakoupil jsem totiž diody, drát a baterie, abych osvítil většinu oken. Původně jsem totiž chtěl zachytit rodinku, jak se za soumraku vrací domů- odtud i název diorámy.

Když jsem všechny dráty spájel a vše umístil na místo, oba domy jsem přilepil k překližce dvousložkovým epoxidem (podotýkám, že velice důkladně). Kdo jste někdy s epoxidem pracoval, asi víte, že drží jako čert.
Pak jsem vložil baterie a okna se nádherně rozzářila, byl jsem nadšen. Bohužel jsem spěchal, takže výsledek jsem zachytil pouze na video fotoaparátu. Pro sicher jsem nechal diorámu svítit asi 35 hodin, abych zjistil, jak dlouho baterie vydrží.

Celou noc před soutěží E-Day jsem ještě dodělával různé vychytávky a ráno v 7:30 jsem se jal vyměnit baterie za čerstvé. Bohužel jsem asi přerušil nějaký drátek, nebo něco zkratoval a od té chvíle z oken nevyšla ani jiskra. Kde je chyba se už asi nedovím, jelikož přilepené domy by nyní přežily i jadernou explozi.





ZÁVĚR:
Celá stavba diorámy zabrala něco málo přes měsíc práce, což je na mě neuvěřitelně rychlý výkon. Díky poruše diod jsem se poučil, že slepit něco opravdu pevně nemusí být vždy nejvýhodnější. Tato dioráma byla mou první novostavbou budovy, dnes bych v mnoha krocích postupoval jinak. Použil bych i jiné materiály, například sádru bych nahradil plastovými destičkami.

ODKAZY:
Lepidla, která používám
Video- Novostavby budov zde
Práce s plechem, oplechovávání modelů zde

POUŽITÝ MATERIÁL:
sádrokarton, sádra, disperzní lepidlo, epoxidové dvousložkové lepidlo, vteřinové lepidlo, vázací drát, lesklý lak, tmel Milliput, hliníkový plech, plastové destičky, balza, styropor, čirá acetátová folie, hedvábný papír, krajka, záclony, silonová síťovina a kovová síťovina Plusmodel, diody 

Tento článek vyšel také v časopise Modelář 5/2008

měřítko- 1/35