Tento model je nyní trvalou součástí expozice železničního
muzea ČD v Lužné u Rakovníka (odkaz zde )
Při stavbě
parní lokomotivy (odkaz zde) jsem se rozhodl za tendr připřáhnout ještě osobní vůz.
Vzhledem k tomu, že se žádný vagón v tomto měřítku nevyrábí, byla pro
mě novostavba velkou výzvou. Pro lepší napodobení nerovností povrchu jsem se opět rozhodl
celý vagón oplechovat. Vůz jsem si nafotil v železničním muzeu Lužná u
Rakovníka. Na internetu jsem našel výkresy a ještě jsem zakoupil 22. číslo
časopisu Svět železnice.
TECHNICKÝ POPIS:
Stavba osobních vozů Be započala roku
1938 na objednávku ČSD u firmy Ringhoffer. Výroba probíhala na Smíchově, ve
Studénce, Kolíně... Z počátku byly dodávány vozy
s oplechovanou dřevěnou skříní, později již celokovové.
Rozvor vozu
(vzdálenost dvojkolí) činil 9,4 m, délka 15,5 m, výška vozu 3,8 m, šířka vozu 3
m, hmotnost 21,5 t. Dynamo o výkonu 900W s počtem otáček 370/2200 ot/min.
Osvětlení vozu bylo provedeno 16 bílými žárovkami a 5 modrými o napětí 24V
napájených z baterie o 118 Ah. Nejvyšší povolená rychlost činila 90 km/h. Počet
sedadel 69, tři nekuřácká coupé, jedna toaleta.
Celá skříň
vozu leží na rámových pojezdech, jejichž vypružení je realizováno vinutými
pružinami a listovou pružnicí na pružných hraníkových závěsech. Pružina je
opřena o nápravové kluzné ložisko, ve kterém se otáčí kolo. Vedení kola je
zajištěno pomocí dvou rozsoch, spojených dole rozsochovou sponou. Na spodku
skříně byl umístěn jeden brzdový válec se vzduchovou jímkou, dynamo a rozvodná
skříň s baterií. Byly zde také rozvody nízkotlakého parního topení obalené
gázou, tlaková brzda typu Knorr, ruční odbrzďovač a mnoho dalších
příslušenství.
Začal jsem vyříznutím
podlahy z balzového prkna. Na spodek podlahy jsem si rozkreslil pozice
výztuh a žeber podlahového rámu. Jelikož jsem neměl dostatek profilů, byl jsem
nucen vše vyrobit z plastových pásků nařezaných z destičky. Dále jsem
si model rozdělil na sestavy nad a pod podlahou.
 |
Rozkreslení rámu, hotová konstrukce rámu |
ČÁST NAD PODLAHOU:
SKŘÍŇ VOZU:
Nalepil jsem vnitřní přepážky, čímž vznikly tři coupé,
toaleta a boční ulička. Každé okno jsem opatřil dřevěným parapetem. Z balzy jsem doplnil lavičky, stolky
a police. Čalounění je z hedvábného papíru. Dveře jsou též balzy
doplněné o chrániče skel z měděného drátku. Znázornil jsem jejich
zprohýbání od nárazů batohů cestujících. Skla jsou z čiré folie. Z uzavřených coupé jsem se rozhodl, že bude vidět pouze do prostředního, a proto jsem obě postranní
vymaloval černou barvou a před dveře jsem umístil černý karton. Dospěl jsem
k názoru, že pohled do tmy v coupé působí méně rušivě, než pohled na
bílé okenní rolety, které jsem původně nainstaloval. Na toaletě jsem však
roletu ponechal. Veškerý interiér jsem natřel štětcem barvami Vallejo.
 |
Sedadla, nátěr sedadel |
 |
Zatemnění coupé a toalety, věšáky |
 |
Celkový pohled na interiér vozu |
STŘECHA:
Madla žebříků
jsou z vázacího drátu, stupačky z plastové destičky. Schody jsou
z vázacího drátu a balzových prken. Spojovací dveře pro přechod do dalšího
vozu jsou z plastového obdélníku, oblepeného plechovým proužkem. Sklopný
můstek je z leptaného podlahového plechu Eduard.
 |
Zábradlí a žebříky |
 |
Spojovací dveře |
ČÁST POD PODLAHOU:
RÁMY POJEZDŮ:
Oba dva rámy pojezdů jsou vyrobeny
z plastových proužků a balzy. Matice jsou vyseknuty na vyrážeči, druhotné
vypružení je z olověného drátku. Předním rámem prochází odpadní trubka
z toalety, vyrobená z plechu. Zadním prochází řemen dynama.
 |
rám pojezdu |
MÁSTRY:
Abych nemusel vyrábět některé
součástky vícekrát, rozhodl jsem se pro tvorbu mástrů a následné odlití
v silikonové formě. Detailní postup pro odlévání dílů jsem popsal zde. Z rezinového válečku jsem si vysoustružil jedno kolo. Detailní popis soustružení naleznete na videu zde.
Z plastových pásků jsem vyrobil listovou pružinu, brzdový špalík a dvě
rozsochy (pro snazší odlévání spojené). Nápravové ložisko je z plechu a
tmelu Magic sculp. Nárazník je z plechu a plastové trubičky. Všechny tyto
mástry jsem zaformoval v ohrádce z lega a vylil silikonem. Hotové
silikonové špalíčky jsem očistil a odlil jsem si potřebný počet dílů
z polyuretanu. Po odmaštění jsem díly zkompletoval a
kola spojil ojnicí z měděného kabelu.
 |
Nápravové ložisko, vysoustružený mástr kola |
 |
Hotové odlitky |
 |
Kompletace všech odlitých dílů předního kola |
BRZDOVÁ SOUSTAVA A ROZVODY TRUBEK:
 |
Vzduchová jímka a základ brzdového válce |
Celou brzdovou soustavu jsem vysoustružil
z rezinových válečků různých průměrů. Vše je doplněno maticemi a závěsy
z plastové destičky. Vzduchovou jímku jsem zavěsil na plechové proužky.
Brzdová táhla jsou vyřezána z plastové desky, pružina je z olověného
drátku. Ruční odbrzďovač je vyroben z měděného drátku a nabarven červeně.
Řemen dynama je z plechového pásku spojeného vyseknutými nýty.
 |
Brzdový válec doplněný o matice, dynamo |
ROZVODNÁ SKŘÍŇ:
celá je zhotovena z plechové desky
rozkreslené do tvaru kvádru, slepené vteřinovým lepidlem. Doplnil jsem matice a
zhotovil zavěšení z L profilu. Na dvířka jsem vyrobil prolisy dle fotky
originálu.
ROZVODY TRUBEK BRZDOVÉ SOUSTAVY A PARNÍHO
TOPENÍ:
Vyznat se v plánech, která trubka
kam vede, byl poměrně velký oříšek. Použil jsem plastové profily, měděné dráty
a kabely omotané hedvábným papírem, který imituje izolaci trubek parního topení.
 |
Začátek přilepování všech možných rozvodů trubek |
|
 |
Přilepení rozvodné skříně a brzdového válce |
 |
Přilepení dynama |
BARVENÍ:
Jelikož je celý model z plechu není potřeba
použít surfacer pro sjednocení povrchu.
Celý vůz jsem
nastříkal pistolí barvami Tamiya a následně přestříkal lesklým lakem X-22.
POUŽITÉ BARVY:
skříň: X-5, XF-4,
XF-2, X-8 v přibližném poměru 8:7:4:1
střecha: XF-12
podvozek: X-18, XF-63,
XF-50 v poměru 6:4:1
kola: Gunze Mr.metal
color-Iron
 |
Přední náprava |
OBTISKY:
Obtisky jsem si podle předlohy vyrobil
v počítači. Žluté písmo jsem umístil na zelený podklad podobný nastříkané
barvě. Po přenesení plátu obtisku na model jsem písmo zatřel maskolem a mlhovým
nástřikem sjednocoval barvu obtisku s podkladovou barvou. Na rámu skříně
jsem postupoval stejně. Bohužel jsem měl obtiskový papír příliš tlustý, takže
se vytvořil dosti velký schod, který jsem musel několikrát přelakovávat a
brousit. Velká čísla jsem nastříkal přes vyřezanou šablonu.
 |
Nanesení obtisků |
 |
Nanesení obtisků |
 |
Obtisky sjednocené s podkladovou barvou |
 |
Hotový povrch vozu před patinou |
PATINA:
Po nanesení obtisků jsem provedl
opět celkový nástřik lakem X-22 a vše jsem následně patinoval oleji: kadmium žluté světlé, permanentní žluť, zem zelená
česká, chromoxid tupý, umbra pálená, běloba zinková, čerň kostní.
Zesvětlenou barvou jsem napodobil stékání vody a zároveň schody tak po tlustých obtiscích
zamaskoval.
Rez jsem napodobil aquarelovými pastelkami červených odstínů.
 |
Povrch po patině oleji |
 |
Střecha po jemné patině oleji |
FIGURKY A ZAVAZADLA:
Jsou
zakoupené na soutěžích, malované štětcem barvami Vallejo. Do vozu byly umístěny
na konci stavby, před zaklopením střechy. Vyrobil jsem ještě deštník z
hedvábného papíru a měděného drátu. Do kulatého košíku jsem vyfrézoval otvor a
do něj umístil hlavu a zadek husy ze setu Tamiya, vše jsem částečně zakryl
ubrusem z papíru.
Celý vůz jsem
připřáhl za lokomotivu. Do kolejí jsou zapuštěny čepy z ocelového drátku, které vedou do kol
vozu. Na pražce pod vozem jsem pomocí přípravku Vallejo znázornil vylitou vodu z toalety . Toaletní papír
zhotovený z hedvábného papíru jsem pověsil na odpadní trubku a jeden jsem pohodil i
na pražce do kaluže.
Balzová prkna, plastové desky,
hliníkové desky, profily Evergreen, olověné drátky, měděný drát, měděné kabely,
vázací drát, čirá fólie, hedvábný papír, rezinové špalíčky, vteřinové lepidlo,
aktivátor, tmel Magic sculp, maskol humbrol, podlahový plech Eduard, still
water Vallejo
Tento článek vyšel také v časopise Modelář EXTRA 11/2009
měřítko- 1/35