Tento model je nyní trvalou součástí expozice železničního
muzea ČD v Lužné u Rakovníka (odkaz zde )

Vzhledem k rozměrům lokomotivy a mého plánu ještě připřáhnout další
vagon, jsem se rozhodl si základ podstavce nechat vyrobit na zakázku. Nakreslil
jsem tedy svou představu a vyměřil rozměry podstavce. Celková délka činí 120 cm , šířka 11 cm a výška 7 cm . Pro rozbití délky jsem
přidal dva výklenky pro budoucí silnici, která bude křižovat trať.
PODSTAVEC:
![]() |
Podstavec vyrobený na zakázku |
![]() ![]() |
Výztuhy pro bočnice, boky z balzy |
TERÉN:
Vnitřek
podstavce jsem vyplnil montážní pěnou. Terén jsem následně vyřezal s mírným sklonem
pro optické rozbití délky podstavce a vše přestříkal černou barvou Vallejo.
Povrch je potřen disperzním lepidlem a zasypán připravenou směsí hlíny, rašeliny
a písku.
![]() ![]() |
Vypěnění polyuretanem a seříznutí terénu |
PRAŽCE:
Již od počátku železnice se jako kolejnicového podloží užívalo dřevěných pražců. Jejich
výhodou byla pružnost a při správné impregnaci i odolnost. Proto se na
některých úsecích dřevěné pražce používají dodnes. V našich přírodních
podmínkách se nejvíce osvědčily pražce z bukového a dubového dřeva, méně
pak z borovice a modřínu. Impregnace pražců zabraňuje jejich chátrání především
dřevokazným hmyzem a hnilobou. Jako impregnační média se často užívaly karbol,
krezol, síran zinečnatý a měďnatý.
Každý pražec byl označen hřebem
s vyraženým rokem výroby a druhem impregnace. Tvar hřebu příslušel druhu
dřeva: kulatý hřeb= dub, šestiúhelník= buk, čtverecový hřeb=borovice, trojúhelník=modřín. Odkaz na obrázek s tvarem hřebů zde.
Jako ochrana před rozpadnutím pražce se často používalo opáskování
ocelovými pruhy.
Na pražce byly upevněny podkladnice (ocelové desky s drážkou pro
uložení paty kolejnice)pomocí hřebů či šroubů.
![]() ![]() |
Původní pražec ze stavebnice, nově zhotovený balzový pražec |
Všechny pražce jsem nalepil na podložku oboustrannou páskou a napustil olejovými barvami umbra pálená, umbra přírodní, okr světlý a kostní čerň v různých poměrech. Po zaschnutí je povrch ještě natupován kostní černí pomocí štětce s tvrdými štětinami, abych znázornil impregnaci karbolem.
![]() ![]() |
Znázornění impregnace dehtem. Postup výroby jednotlivých pražců |
Pražce jsou umístěny do vyřezaného terénu. Rozestup jsem kontroloval
pomocí „udělátka”, sklon jsem si vyvázal provázkem.
Ve vláčkařské
prodejně jsem zakoupil hrubý štěrk vyrobený patrně ze skla, rozdělil jsem jej na
třetiny a každou z nich nastříkal jiným odstínem černé a hnědé barvy
Tamiya. Štěrk jsem pak nasypal okolo pražců. Pomocí vyrobeného sypátka jsem ještě
přidal jemný písek a vše zaprášil pigmenty světlá a tmavá zem, střed kolejiště je pak zaprášen černou křídou a pigmentem černé saze.
![]() ![]() |
Zasypávání štěrkem, položený štěrk před patinou |
KOLEJNICE:
U českých
drah se od roku 1918 používalo mnoho typů kolejnic. Do období okolo roku 1950,
které jsem chtěl zachytit, spadá kolejnice typu T o délce okolo 25 metrů .
Ke stavebnici jsou dodány kolejnice přibližně odpovídající tvarem, ale
jsou příliš krátké a mají na sobě takové množství hlubokých stop po
vyhazovačích, že mě vize jejich dlouhého tmelení od použití vskutku odradila. Proto jsem pátral
na internetu po vláčkařských kolejnicích, až jsem narazil na výrobek firmy Peco
IL-8 v měřítku 1/32. Kolejnice se příliš neliší od typu T a navíc se
prodávají jako metrové mosazné pruty.
Po nařezání na požadovanou délku, jsem hlavy kolejnic
přebrousil a vyleštil pod vodou. Celé kolejnice jsem důkladně odmastil a přestříkal leštitelnou barvou
Model master- steel. Barva se ale během leštění stírala, a tak jsem použil
Gunze Mr.metal color-Iron. Lesklé jsem nechal pouze styčné plochy s kolem lokomotivy,
zbytek jsem přetřel kaší z pigmentu světlá rez.
![]() ![]() |
Kolejnice Trumpeter, kolejnice Peco |
PODKLADNICE:
Nejprve jsem chtěl použít původní ze stavebnice, a proto jsem je vyřezal
z plastových pražců. Stále jsem ale nebyl spokojen se
zastaralým upevněním pomocí hřebů, proto jsem je až v závěru stavby
vyměnil za šroubované žebrové podkladnice,
ze zakoupeného kolejnicového setu 35902 od polské firmy RPM.
![]() ![]() |
Podkladnice RPM, hotová kolejnice |
VOZOVKA:
Do určených výklenků
v podstavci jsem nalil sádru tvrzenou lepidlem Herkules. Dlažební kostky a
nerovnosti vozovky jsou vyryty rydlem, spáry jsem dělal větší, abych je později
mohl zasypat pískem. Po vyrytí jsem vše přetřel lesklým lakem a nastříkal směsí barev Tamiya,
následně jsem vše patinoval oleji. Písek smíchaný s pigmenty jsem zametl
do spár, na některých místech je přetřen černou barvou, abych znázornil jeho
vlhkost.
![]() ![]() |
Vyrytí dlažebních kostek, základní nátěr vozovky |
![]() ![]() |
Patina oleji a pigmenty |
PŮDA:
![]() |
Základ terénu v prostoru návěstidla |
![]() ![]() |
Zasazení návěstidla na místo, zatravnění statickou trávou |
ZNAČKY:

ROSTLINY:
Detailnější postup výroby rostlin jsem pospal v kapitole Příroda-obecné zásady.
Pro tuto diorámu jsem vybral druhy rostlin, které hojně rostou okolo železničních tratí- smetánku lékařskou, čekanku obecnou, diviznu knotovitou, hluchavku bílou a vysokou trávu. Květy pampelišky a čekanky jsou zhotoveny z usušeného pěťouru maloúborného, listy jsou vystřižené z papíru, hluchavka je z lístků šťovíku a květu mrkve, tráva ze sisalového provázku, štětce a usušeného bodláčí.
Pro tuto diorámu jsem vybral druhy rostlin, které hojně rostou okolo železničních tratí- smetánku lékařskou, čekanku obecnou, diviznu knotovitou, hluchavku bílou a vysokou trávu. Květy pampelišky a čekanky jsou zhotoveny z usušeného pěťouru maloúborného, listy jsou vystřižené z papíru, hluchavka je z lístků šťovíku a květu mrkve, tráva ze sisalového provázku, štětce a usušeného bodláčí.
Podstavec dodaný
ke stavebnici je dle mého názoru nejméně povedenou částí jinak poměrně vydařené
stavebnice. V diorámě jsem se snažil zachytit stroj stojící na přejezdu
podle skutečné fotografie podobné lokomotivy.
ODKAZY:
Stavba parní lokomotivy
Stavba návěstidla
Stavba vagonu
Lepidla, která používám
ODKAZY:
Stavba parní lokomotivy
Stavba návěstidla
Stavba vagonu
Lepidla, která používám
POUŽITÝ MATERIÁL:
Balzová prkna různé tloušťky, montážní pěna, disperzní lepidlo Herkules, štěrk pro železniční modeláře, statická tráva, sisalové provazy, usušené rostliny, hlína, písek, rašelina, pigmenty Star dust, sádra, hliníkový plech, měděný drát, trubička evergreen, smirkový papír, kolejnice IL8 firmy Peco, podkladnice RPM.Tento zkrácený článek vyšel také v časopise Modelář EXTRA 10/2008
měřítko- 1/35