Tento model je nyní trvalou součástí expozice železničního
muzea ČD v Lužné u Rakovníka (odkaz zde )

První návštěvu muzea, jehož zaměstnanci jsou přístupní jakémukoliv
dotazu, jsem si skutečně vychutnal. Jelikož jsem si smluvil návštěvu mimo otevírací
dobu, byla celá lokomotiva na tři hodiny pouze pro mě a na stroji jsem si tedy
prohlédl veškeré součástky.
Pro lepší orientaci mezi jednotlivými částmi, musím nejdříve alespoň zhruba popsat
skutečný stroj. Předem bych chtěl upozornit, že jsem v oboru parních lokomotiv laikem, ale jsem jimi naprosto fascinován. To co zde budu nyní popisovat je takový souhrn všech informací, které jsem nashromáždil na internetu, v knihách a muzeu. Vše jsem několikrát přečetl a částečně snad i pochopil (alespoň na dobu potřebnou pro stavbu modelu). Následující text pro mne nebylo jednoduché formulovat, proto doufám, že bude s co nejméně technickými chybami.
První lokomotiva typu BR (Baureihe)
52 vznikla jako časové i materiálové zjednodušení předválečných
lokomotiv, v lokomotivce Borsig-Berlin dne 12.9.1942.
Stavba trvala 14 000 hodin a bylo
spotřebováno asi 130 tun oceli, z čehož asi 40 tun odpadlo opracováním. Celá lokomotiva byla
velice dobře tepelně izolována, protože se počítalo i s provozem
v Rusku. Celkem se vyrobilo 6728 kusů,
jedna lokomotiva stála 150 000 tehdejších říšských marek.
POJEZD LOKOMOTIVY:
Byl složen z trámcového rámu, který umožňuje lepší přístup
k součástím lokomotivy a nepotřebuje tolik příčných výztuh jako rám
plechový. Rám je vpředu a vzadu spojen nosníkem nárazníků, podél jsou příčné
výztuhy a v postranicích jsou výřezy pro nápravová ložiska. Vše je
odpruženo listovými péry nad každým ložiskem.![]() |
Parní lokomotiva v železničním muzeu |
SOUPRAVA DVOJKOLÍ LOKOMOTIVY:
Hnací ústrojí tvoří hnací a čtyři spřažená dvojkolí a jedna nosná spřažená
náprava s běhounem vpředu. Kola jsou nalisovaná na nápravě. Krom prvního
dvojkolí, které může mít kola kotoučová- plná, jsou ostatní kola hvězdicová. U
hnacích a spřažených kol jsou náboje pro nalisování hnací nebo spřažené kliky,
na protistraně čepů je část hvězdice vyplněna protizávažím, pro vyrovnání
odstředivých sil rotujících klik. Na věnec kola je za tepla natažena obruč.
PARNÍ KOTEL:
Je srdcem stroje, dodává páru do parního stroje. Je položen na trámcový
rám, vpředu je k němu pevně přišroubován. Ostatní podpěry jsou trochu
volnější vzhledem k teplotní roztažnosti kotle. Parní kotel je rozdělen na tři části:
SKŘÍŇOVÝ KOTEL:
![]() ![]() |
Vodoznak a různé kohouty a pohled na kotel ze dveří |
VÁLCOVÝ KOTEL:
Je část kotle venku před budkou. Skládá se z kotlových kroužků. Vnější kroužek je potažen izolačním
pláštěm lokomotivy, na který se díváme. Na horní části je umístěn parní dóm,
kde se nachází regulátor páry a odlučovač vody. Před parním dómem je
pneumatický písečník, mající na boku trysky. Když prokluzují kola při námraze,
suchý jemnozrnný písek v písečníku se pod tlakem vzduchu trysek sype
trubkami na koleje před kola. Za parním dómem je ocelová píšťala a může zde být
i turbogenerátor vyrábějící proud pro
Válcový kotel částí zasahuje nad topeniště a je skoro celý naplněn vodou. Z topeniště
skrz vodu prochází 113 žárových a 16 kouřových trubek o větším průměru, ve
kterých jsou trubky přehřívačové (pro zvětšení celkového objemu páry a menší
spotřebu vody). To všechno tvoří nepřímou výhřevnou plochu 227 m². Trubky jsou vpředu a vzadu upevněny
v trubkovnici. Na bocích kotle jsou vymývací čočky, pro vypuštění vody při
údržbě. Ve stropě topeniště jsou nejméně dva olovníky, chlazené vodou
z válcového kotle, při nedostatku vody se olovo roztaví a zbylá voda uhasí oheň
v topeništi a tím zabrání destrukci kotle.
DÝMNICE:
![]() |
Podařilo se mi zachytit vnitřek dýmnice |
Na stropě dýmnice je přehřívačová skříň na jímání páry spojená s
přehřívačovými trubkami zavedenými do trubek kouřových.
A JAK TO VŠECHNO FUNGUJE?
Přehřátý
vzduch a kouř prochází z topeniště do trubek a následně do dýmnice.
Ohřívá tak vodu okolo nich a ohřívá i vodu v přehřívačových
trubkách. Vzniklá pára je jímána v parním dómu na horní části lokomotivy a z přehřívačových
trubek v přehřívači. Z dómu a přehřívače je vedena do parního stroje.
DVOJČITÝ PARNÍ STROJ:
![]() |
Parní stroj (černá krabice vlevo) napojen na křižák a ojnice |
TLAKOVÉ BRZDY:
![]() |
Dvoustupňový sdružený kompresor |
BUDKA STROJVŮDCE:
Je tepelně izolovaná, vytápěná, spoj s tendrem je utěsněn plachtou.
Na kotlové skříni v budce je celkové ovládání lokomotivy. Jsou zde také vymývací
čočky, kterými se kotel vyplachuje při údržbě. Je zde například vodoznak, ukazující hladinu vody ve válcovém kotli a mnoho dalšího příslušenství.
TENDR:
Lehký vanový
tendr vznikl z konstrukce kotlového vozu a je v horní části seříznutý.
K lokomotivě je připojen pomocí spřáhlové skříně a odpružen listovým pérem
o síle 200 kN, což umožňuje jízdu vzad stejnou rychlostí, jako vpřed- tedy 80 km/h.
V horní části je uhlák o objemu 13,5 m³, jeho dno se svažuje
a uhlí samovolně padá ke kotli.
Zbytek tendru tvoří vodojem o objemu 30 m³.
ZNAČENÍ:
Lokomotivy jsou značeny smaltovanými cedulemi červené barvy s bílým orámováním a číslicemi. Značení vymyslel Ing. Vojtěch Kryšpín. Používalo se od roku 1920 do 1987.
Lokomotivy jsou značeny smaltovanými cedulemi červené barvy s bílým orámováním a číslicemi. Značení vymyslel Ing. Vojtěch Kryšpín. Používalo se od roku 1920 do 1987.
Značení
lokomotivy
|
|
1. číslo
|
počet hnaných
náprav
|
2. číslo
|
maximální
rychlost po přičtení čísla 3 a vynásobení 10
|
3. číslo
|
po přičtení
10- hmotnost na nápravu v tunách
|
malá čísla- 1. číslo
|
číslo série,
další čísla- pořadí v sérii
|
Značení
tendru
|
tendry
o objemu nad 12 m³ měly číslo 9
|
1. číslo zvětšené
o 3
|
přibližný
objem uhláku
|
Následující čísla
|
objem vodojemu
|
Lokomotiva byla na našem území prvně nasazena 1.1.1943 a po druhé světové válce jsme přejali asi 185 kusů. Lokomotivní řada 555 byla jednou z nejrozšířenějších u nás. Lokomotivám se díky jejich původu přezdívalo Němka.
Rozhodl jsem se, že postavím lokomotivu, která jezdila na našem území. Nechal
jsem se inspirovat asi třemi stroji, nejvíce však strojem s označením 555 0153.
Stavbu jsem začal koncem září. Protože jsem nesehnal stavební plány,
postupoval jsem podle fotografií z muzea. Model je opravdu rozsáhlý, a tak je
nutno ho rozdělit do podsestav, na kterých jsem pracoval střídavě podle nálady. Na soutěži E-day
jsem ve slevě zakoupil perfektní sadu Big Ed a pustil se do díla.
LOKOMOTIVA:
První co jsem na modelu nahradil byly poněkud prkenné listové pružnice
pod dýmnicí. Naznačil jsem jejich prohnutí pod zátěží lokomotivy. Dále jsem
prodloužil podlahu pod dýmnicí a doplnil matice. Schody ke kotli jsou
vyrobeny z proužků plechu a zbytku leptu.![]() ![]() | ||
Nové pružnice a příčné vzpěry |
Příčné vzpěry uprostřed rámu jsem zprvu nalepil souběžně s hranou rámu, což je chyba, protože mají být 4 mm pod okrajem. Při opravě jsem je zničil, a tak jsem vyrobil nové a doplnil je o matice.
![]() ![]() |
Nové příčné vzpěry a doplnění matic |
OPLECHOVÁNÍ MODELU:
Po slepení obou půlek kotle jsem přemýšlel, jak nejvěrohodněji naznačit nerovnosti pláště lokomotivy a jeho nýtování. Rozhodl jsem se, že model oplechuji, a tak jsem nakoupil čtyři A4
hliníkového plechu. Tužkou jsem rozvrhl budoucí pozice plátů a všechny výstupky
na modelu jsem obrousil, vyříznul jsem také vymývací čočky, abych je nemusel později složitě vyrábět nové. ![]() ![]() |
Model před obroušením všech výstupků a vyříznutí čoček |
Jednotlivé pláty jsem lepil pomocí vteřinového lepidla do rozměklého
plastu potřeného toluenem, techniku oplechovávání jsem popsal zde. Nýty jsem vyrobil vtlačením zakulaceného hrotu jehly do plechového povrchu, vše je záhodno naznačit dříve než rozměklý plast pod plechem utuhne, pak lze totiž plech protlačit velmi těžko!
Doplnil jsem madla z vázacího drátu a kropící trubky vedoucí k dýmnici. Podle originálu jsem zjistil,
že dýmnici je třeba prodloužit a zvětšit i její průměr, což jsem vyřešil
omotáním proužků papíru okolo přední části modelu.
U budky strojvůdce jsem při oplechování postupoval obdobně, vytvořil jsem novou balzovou podlahu a plechovou střechu, do které jsem zasadil leptanou „větračku“.
Leptané kouřové plechy jsem přilepil až na samém konci stavby lokomotivy, protože jsou hodně křehké. Aby se plechy neuvolnily, připevnil jsem je provrtáním a vsazením kolíčků z drátu do jejich nosníků, které jsou napevno přilepeny ke kotli.
Když už jsem tedy měl fotodokumentaci, rozhodl jsem se, že celý interiér do modelu doplním. Z injekční jehly a plechu jsem vyrobil otevírací panty, aby bylo v případě potřeby do dýmnice vidět. Dveře jsem zdrsnil toluenem, přidal lepty a vše nastříkal surfacerem.
![]() ![]() |
Postupné oplechovávánía nýtování |
U budky strojvůdce jsem při oplechování postupoval obdobně, vytvořil jsem novou balzovou podlahu a plechovou střechu, do které jsem zasadil leptanou „větračku“.
![]() ![]() |
Bok budky před oplechováním, bok budky po oplechování |
![]() ![]() |
Zadní stěna budky-vnější pohled, hotová budka |
Leptané kouřové plechy jsem přilepil až na samém konci stavby lokomotivy, protože jsou hodně křehké. Aby se plechy neuvolnily, připevnil jsem je provrtáním a vsazením kolíčků z drátu do jejich nosníků, které jsou napevno přilepeny ke kotli.
![]() |
Hotové oplechování kotle- pohled z levé strany |
![]() |
Hotové oplechování kotle-pohled z pravé strany |
DÝMNICE:
Při druhé návštěvě muzea jsem měl veliké štěstí, mohl jsem si totiž vyfotografovat i vnitřek dýmnice s dyšnou na lokomotivě stejného typu, která byla právě v opravě. Do té chvíle jsem totiž neměl o uspořádání interiéru žádné představy. Zároveň jsem mohl položit i mnoho osvětlujících dotazů místnímu pracovníkovi, který právě prováděl údržbu. Když už jsem tedy měl fotodokumentaci, rozhodl jsem se, že celý interiér do modelu doplním. Z injekční jehly a plechu jsem vyrobil otevírací panty, aby bylo v případě potřeby do dýmnice vidět. Dveře jsem zdrsnil toluenem, přidal lepty a vše nastříkal surfacerem.
![]() ![]() ![]() |
Původní dvířka s prstencem v celku, dvířka a nový prstenec, hotová dvířka |
![]() ![]() |
Prázdná trubkovnice, souprava přehřívačových článků |
![]() ![]() |
Druhá strana-fialové kouřové trubky, celá sestava |
![]() |
Slícování s vnitřkem dýmnice |
![]() ![]() |
Stojan dyšny a přiváděcí trubky, základní nástřik celé soustavy |
![]() |
Hotový vnitřek dýmnice |
![]() | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Vnější plášť dýmnice je na skutečné předloze matný- zřejmě vlivem sazí a použitím odlišného izolačního materiálu |
ROZVODY PORTUBÍ NA RÁMU LOKOMOTIVY:
Zjistil jsem, že na modelu naprosto chybí rozvody trubek na vodu,
brzdové soustavy a elektroinstalace. Pod budkou není na modelu zhola nic jen
brzdový válec. Bylo nutné doplnit řadu přepážek a soustavu potrubí, což zabralo značný čas.
Hlavně ohýbání drátů do patřičných
tvarů a následné omotávání proužky hedvábného papíru, čímž jsem napodobil izolaci. Vyrobit spojovací příruby
trubek z bužírek a plastových destiček doplněné o matice zabralo snad
nejvíce času. Dále
jsem zhotovil nové redukční a ovládací ventily brzd. Nad křižáky jsem doplnil mazací lisy
a veškerou elektroinstalaci stroje. Na spodek válcového i skříňového kotle je
doplněn kalojem a odkalovač. Velká pružina vlevo je z vázacího drátu. V
závěru jsem rám osadil leptanými ochozy.
![]() ![]() |
Vyrobení přepážek, osazování trubkami |
![]() ![]() |
Původní oblast pod budkou je bez detailů, Stejná oblast po doplnění všech rozvodů trubek |
![]() ![]() |
Mazací lis, pružina a odkalovač na levé straně, mazací lis na pravé straně |
![]() ![]() |
Elektroinstalace a potrubí, připevnění ochozů |
ROZVODY POTRUBÍ NA KOTLI LOKOMOTIVY:
Písečník na vrcholu kotle je zhotoven opět z plechu,
doplnil jsem trysky z plastové tyčinky a leptů. Trubky vedoucí písek pod kola
jsou původně z vinylu a vypadají naprosto žalostně, proto jsem je vyrobil nové
z vázacího drátu a plechu. Při jejich ohýbání do patřičného tvaru jsem se
opravdu navztekal, protože vše je potřeba ohnout naprosto přesně tak, aby se vázací drát dal prostrčit tenkou mezerou mezi kotlem a ochozy ke každému kolu. Dále bylo potřeba doplnit množství madel a opět mnoho rozvodů trubek.
![]() ![]() |
Kropící trubky jdoucí do dýmnice, Kropící potrubí jsoucí k dýmnici |
![]() |
Parní dóm a za ním písečník, Vymývací čočky |
![]() ![]() |
Parní dóm nahoře a vymývací čočky, Madla na pravé straně |
Po srovnání skutečného dvoustupňového kompresoru
s modelovým byla nevyhnutelná celková náhrada plechem, bužírkami a
plastovými destičkami. Vzduchové jímky jsem doplnil o matice a lepty a propojil
je s kompresorem trubkami z měděného drátu.
Vlastní brzdové špalíky
jsem doplnil o lepty, matice a pružinku. Ještě jsem si všiml, že závěsy a podpěra
dýmnice by stály též za úpravu, a tak jsem je odřízl a vyrobil nové.
![]() ![]() |
Původní kompresor ze stavebnice, Kompresor nově zhotovený |
![]() ![]() |
Malá vzduchová jímka. Kompresor napojen na velkou a malou vzduchovou jímku |
![]() |
Umístění celé soustavy na kotel |
![]() |
Finální vzhled modelu |
![]() |
Doplnění pružiny a matic |
![]() |
Hotová soustava |
![]() |
Hotová soustava připevněná ke kolům |
NARÁŽECÍ ÚSTROJÍ:
Odřízl jsem celistvé nárazníky a vyfrézoval otvory pro nové. Vyrobil
jsem nové brzdové spojky, opatřil je uzavíracími kohouty, pružinkou a omotal
papírem. Na šroubovky jsou zhotoveny nové háky z olověných drátků a závlačky z drátků měděných.
![]() ![]() |
Šroubovka a tažný hák. Brzdové spojky vlevo je původní brzdová spojka |
![]() |
Kruhové otisky po položených plechovkách s olejem |
TURBOGENERÁTOR:
![]() ![]() |
Je zhotoven
z plastové kostry omotané olověným drátkem.
PÍŠŤALA:
Původní byla
dost malá. Nová větší píšťala je z plastových trubiček.
BUDKA STROJVŮDCE:
Kotlová skříň je naprosto neuvěřitelně chudá na jakékoliv detaily, což
je velká škoda, protože na kotel je poměrně dobře vidět. Při oplechování jsem
postupoval totožně, jako na kotli. Vymývací čočky zde však naprosto chybí, tak
jsou vyrobeny z tmelu Magic Sculp. Poté jsem doplnil lepty a začal plánovat, co
z jakého materiálu vyrobím. Vodoznak je doplněn kohouty, jsou přidány různé páky,
ventily, trubky a řetízky- vše podle fotografií.
![]() ![]() |
Původní kotel a rozkreslení úprav |
![]() ![]() |
Potažení plechem. Vyříznutí otvorů pro výmyvky |
![]() ![]() |
Kotel před osazením doplňků. Ukazatel množství vody typ Klinger |
![]() ![]() ![]() |
Potrubí, hotový kotel před patinou |
Na dřevěnou podlahu budky jsem doplnil nožní rám
z plechu. Z balzy jsou také židle s úložným prostorem pro věci obsluhy.
![]() ![]() |
Podbití budky. Plechový rám kotle |
S tendrem ze stavebnice se u nás po válce už téměř nejezdilo. Proto jsem
ho musel vyrobit úplně nový, původní jsou jen ložiska a kola.
POJEZDY:
Na plastovou
destičku jsem si rozkreslil tvar budoucích vozíků, vyfrézoval jsem prohlubně
a vše jsem vyřízl ostrým skalpelem. ![]() ![]() |
Hotový vozík- pohled na tunel. Rozkreslení tvaru pojezdu |
![]() |
pojezd z vnitřní strany- 2mm silné plastové proužky |
![]() |
Hotová konstrukce |
VANA TENDRU:
Nejprve jsem si vyrobil kostru z balzy, která je pak potážena
plechem. Vše je „svařeno” pomocí toluenem měkčené
nitě, vytažené nad plamenem a vmačkávané do spár.
Potom jsem vyrobil spřáhlovou skříň a čelo uhláku s dveřmi a
úložnými prostorami pro personál.
Vodojem jsem doplnil o oválné poklopy a matice se šrouby. Skříň na
nářadí na zadním čele tendru je také z plechu, panty a petlice jsou leptané. V závěru jsem
doplnil madla, stupačky, žebřík a pluh na sníh.
![]() ![]() |
Kostra vodojemu z balzy, vodojem na pojezdech |
![]() ![]() |
Pohled do útrob vodojemu |
![]() ![]() | |
Brzdová soustava tendru. Čelní pohled na dveře do uhláku |
Matice a šrouby jsou doplněny až na samý závěr, abych je během manipulace
neulámal.
![]() |
Zadní čelo tendru |

Následně jsem vše znovu sjednotil mlhovitým filtrem původní lesklé barvy. S výsledným efektem jsem spokojen.
Kola jsou na skutečné lokomotivě skoro zrcadlově lesklá. Původně jsem vše
nastříkal barvou Model master-stainless steel, ale po vyleštění to nebylo
ono, povrch byl stále příliš hrubý. Proto jsem kola i ojnice brousil pod vodou smirkovými papíry o hrubosti 600, pak 2000 a v závěru
přeleštil hladítkem na nehty.
Po opětovném nástřiku jsem byl spokojen a po
vyleštění přímo nadšen, výsledek předčil mé očekávání. Barvu jsem ředil acetonem, aby se tolik nestírala
z povrchu. Aceton totiž nepatrně naleptává plast a barva
se tak do něj lépe „zažere“. Pro přehlednost jsem odstíny použité při barvení shrnul do dvou následujících tabulek.
![]() ![]() |
Kola před patinou oleji, křížák, kola, ojnice |
![]() |
Hotový pojezd lokomotivy |
základní barva
|
odstíny Tamiya
|
poměr
|
dýmnice,
rám
|
X-18, XF-63, XF-50
|
3:2:1/2
|
kotel
|
X-1, XF-63, X-22
|
8:1/2:1
|
budka, kola
|
XF-7, XF-64, X-8
|
jsem si bohužel zapomněl zapsat
|
plachta
|
XF-49
|
Patina:
|
odstín
|
rám
|
wash: čerň kostní, umbra přírodní, pruská modř
tečky:
běloba zinková, čerň kostní
|
mazadla, kliky, kola
|
umbra pálená, čerň kostní, okr zlatý, permanentní
žluť, lesklý lak
|
vnitřek budky
|
akvarelové pastelky, uhlí, umbra pálená
|
trubky
|
špinavá voda po barvě Vallejo Black
|
plachta
|
černý křídový prášek, skutečné uhlí
|
Po patině tendru oleji jsem z maskolu vytvořil stopy bot a otisky dlaní na vodojemu a uhláku.
Vše jsem pak zasypal uhelným práškem, černou křídou a nastrouhanou tuhou a zaplavil terpentýnem, abych prach na povrchu zafixoval (v té době ještě totiž nebyl Pigment Fixer od firmy Migproduction). Bohužel terpentýn rozežral maskol, takže efekt se nepodařil, a tak jsem otisky domaloval štětcem.
![]() ![]() |
Spojovací plachta mezi tendrem a lokomotivou |
Na samý závěr jsem ze skutečných fotografií udělal výřez značení lokomotivy a pohrál si s ním v programu Corel draw. Cedule jsem vytiskl na papír a přestříkal lesklým lakem. Na model jsem je nalepil maskolem a lehce patinoval.
UHLÍ:
Je zhotoveno ze skutečných uhlíků, zkoušel jsem dřevěné uhlí, ale
postrádalo lesk jako skutečné černé uhlí nebo antracit. A tak jsem jej vyrobil
z ohořelého klacku, jehož uhlíky se nádherně lesknou. Do uhláku je
vyrobeno dno z papíru a kapesníkové hromady, vše je řádně nakašírováno lepidlem
Herkules. Takto vzniklou vycpávku jsem následně pokryl uhelnou drtí a zafixoval opět disperzním lepidlem.![]() |
Papírová vycpávka |
![]() |
Přední čelo tendru |
![]() |
Otisk dlaně a stopy od bot v prachu |
![]() ![]() ![]() |
Přední světla, dioda v plechové objímce, světla na tendru |
![]() |
Světla na pravém boku |
![]() |
Přední reflektor |
DOPLŇKY:
Měl jsem v plánu použít plechovky a konve na olej od Plusmodelu ze
svých zásob. Bohužel se mi je nedařilo patřičně vyleštit, protože mají příliš hrubý povrch, a tak jsem se rozhodl pro vlastní výrobu z plechu.
![]() ![]() |
Brzdové klíny. vlevo-nová konev z plechu, vpravo-původní od Plusmodelu |
![]() ![]() |
Lopata na uhlí konve na olej |


ZÁVĚR:
ODKAZY:
stavba jednoramenného mechanického návěstidla
stavba železničního náspu
stavba vagonu
lepidla, která používám
Práce s plechem, oplechovávání modelů zde

plastové destičky, hliníkový plech, čirá folie, kabely, měděné dráty, olověné dráty, vázací drát, profily Evergreen, síťovina Plusmodel, lepty Eduard, tmel Tamiya, tmel Magic Sculp, balza, vteřinové lepidlo, aktivátor, disperzní lepidlo Herkules, maskol, toluen, diody, hedvábný papír, křídy, akvarelové pastelky, uhlí, uhlíky, surfacer.
Tento zkrácený článek vyšel také v časopise Modelář EXTRA 10/2008
měřítko- 1/35