pátek 27. ledna 2012

Bronzová socha císaře Napoleona


Hotová socha císaře Napoleona s přírodním pozadím
Když jsem přemýšlel nad hlavním „trhákem” svého dalšího projektu, chtěl jsem něco neobvyklého a neokoukaného. Napadlo mě ztvárnit jezdeckou bronzovou sochu.
Chvíli jsem pátral na internetu a po prozkoumání mnoha krásných fotografií soch jsem se rozhodl pro ztvárnění císaře Napoleona. Měl jsem v plánu zachytit imperátora v akční póze, kdy velí k útoku, tedy se zdviženou rukou, ve které drží svou šavli. Asi nejvíce jsem se nechal inspirovat sochou stojící v Normandii ve městě Cherbourg, odkaz na fotografie zde.
Bylo mi jasné, že figura podle mých představ se sehnat nedá a budu tedy muset přistoupit k rozsáhlé přestavbě.
O několik dní později jsem měl veliké štěstí, protože jsem na burze narazil na rezinový odlitek figury Napoleona na koni. Odlitek byl zdařilý a figura odpovídala přesně mým představám.
Výrobcem je patrně firma Andrea Miniatures, nejsem si ale jist, protože figura je v měřítku 54mm, zatím co firma Andrea nabízí totožnou figuru v měřítku 90mm.
Figura zachycuje císaře, který hledí do dálky ze hřbetu svého koně, ten poklidně stojí.
Kompletní sestavu sochy i s obloukem naleznete v druhé polovině videa z mého workshopu s názvem: Novostavby budov a soustružení ozdobných doplňků do riorám, konaném na soutěži Panthers Cup 2012, odkaz zde.

PŘESTAVBA FIGUR:
Nejprve jsem si figuru koně i císaře zkusmo slepil dohromady, abych lépe viděl, co je potřeba pozměnit. Pak jsem se pustil do samotné přestavby. 
Původní vzhled sestavy figur
Princip je jednoduchý, spočívá v rozřezání kloubů ohýbaných částí figury, zapuštění drátu a zpětném spojení dílů do původního postavení. Díly, které v tomto okamžiku již drží pouze na drátu, se mnohem lépe ohýbají a zůstávají v námi vybraných pozicích. Když jsme s pozicí spokojeni, stačí jen spoje zakápnout vteřinovým lepidlem a je vyhráno.
Aby vše vypadalo přirozeně, je nejdůležitější si uvědomit, že každá část těla se za fyziologických podmínek ohýbá jen v kloubech. Proto je důležité řídit se anatomickou stavbou a přirozeným pohybem každého kloubu.
NAPOLEON:
Nejprve jsem se rozhodl zvednout pravou paži, do které jsem měl později naplánováno umístit šavli. Do pravého ramenního kloubu jsem zalepil vázací drát. Paži bylo dále potřeba narovnat v lokti, rozřízl jsem proto i loketní kloub a opět zalepit drát. Všechny díly jsem na sucho sesadil k trupu, ohnul je do požadované pozice a ve finále je zafixoval lepidlem.
Odfrézování rukávu
U levé paže to bylo složitější, protože byla součástí trupu. Chtěl jsem ji ohnout do pravého úhlu tak, aby mohla držet oprať. Odříznul jsem ji proto cirkulárním kotoučkem a naohýbal stejným způsobem. Aby vše vypadalo přirozeně, bylo potřeba trochu zkrátit předloktí.

Odříznutí kotoučem
Úprava draperie kabátu
KŮŇ:
Pro vyjádření napětí zvířete v akční situaci, jsem se rozhodl koni zvednout hlavu a otevřít mu tlamu tak, aby vše vypadlo jako ržání. 
Původní pozice hlavy vlevo, otevření tlamy a zvednutí hlavy vpravo
Do otevřené tlamy jsem doplnil zuby a jazyk. Bylo též nutné odfrézovat otvory do uší a nozder, následně jsem koni zvednul přední i zadní nohu, abych tak naznačil klus.
Zvednutí přední nohy
TMELENÍ:
Když jsem byl spokojený s výsledným postojem obou figur, zakápnul jsem všechny spoje vteřinovým lepidlem a pomocí tmelu Magic Sculp vytmelil volné prostory kloubů. 


Místo, kde bude tmelem naznačena pochva šavle
Doplnil jsem též záhyby látky na kabátu pod odříznutou levou rukou. Pomocí plastové tyčinky a tmelu jsem se rozhodl naznačit také reliéf pochvy vytasené šavle, přes kterou je kabát přehozen. Koně jsem doplnil o pysky okolo tlamy a hřívu.
Doplnění pysků a krku tmelem,  vyplnění přední nohy tmelem
Vytmelený kůň
DOPLŇKY:
Šavli jsem vyrobil z plastové tyčinky, zdobení ohlávky koně a knoflíky na kabátu jsem vyrobil pomocí kornajsny a hliníkového plechu. Ozdobné květy jsou z tmelu Magic Sculp, ze kterého jsem také vyrobil kokardu na čepici a třásně na sedle a výstroji císaře. Otěže jsou zhotoveny z hliníkových pásků. 
Šavle, otěže, třásně na sedle a výstroji
Ozdobná květina na ohlávce, hotová ohlávka i s otěžemi
Zde je pár fotografií původního vzhledu figurek a vzhledu po úpravě všech pozic.

Figury před úpravou vlevo a po úpravě pozic vpravo
Figury před úpravou a po úpravě pozic
Hotové figury před nánosem barvy
BARVENÍ:
Barvení jsem provedl sladko-slanou metodou, kterou jsem popsal zde.
Při imitaci bronzového povrchu jsem se řídil hlavně podle fotografií skutečných soch. Nejvíce opět podle sochy Napoleona z Cherbourgu.
Jako podklad jsem zvolil barvu Tamiya XF-1. Následně jsem na povrch nastříkal hady šedými odstíny a začal se sladko-slanou technikou.
Nástřik základní barvy a nástřik hadů
Pro barvu mědi jsem vybral výrobek firmy Agama-měděnka a barvu Tamiya XF-12. 
Nanesení soli a cukru a nástřik barvou mědi
Druhé posolení a mlhovitý nástřik XF-12

Po zaschnutí barev jsem sůl a lak na vlasy smyl zubním kartáčkem. 
Odstranění krystalků soli
Socha před domalováním jednotlivých polí štětcem
Jednotlivá barevná pole jsem následně domalovával štětcem původními barvami a barvami Vallejo. 
Odstíny použité pro domalování tmavých map
Celý povrch jsem následně přestříkal saténovým lakem Humbrol.
Detail hlavy koně a hotová socha císaře
Hotová socha císaře Napoleona
PATINA:
Hotová socha císaře Napoleona s přírodním pozadím
Protože socha bude umístěna v diorámě, patinu budu provádět až na konec. Nebude to však patina, na kterou je člověk zvyklý, protože takto barevně členěný povrch patinu téměř nepotřebuje. Není na něm totiž moc vidět.
Rozhodně však ještě chybí naznačit ptačí výkaly, které imituji pomocí titanové běloby a černé barvy Vallejo. Dále chybí ztvárnit mech, hlavně v místech, kde je socha připevněna k podstavci. Drobný mech zhotovuji tupováním barev Vallejo zelených odstínů, mohutnější nánosy vyrábím z hrubší sádry, popřípadě z molitanové drti.


ZÁVĚR:
Hotová socha císaře Napoleona s přírodním pozadím
Když jsem s přestavbou figurek, před asi čtyřmi roky začínal, nenašel jsem nikde popis uceleného postupu jak na to. Byl jsem tedy nucen prošlápnout si svou vlastní cestičku, o kterou jsem se s Vámi právě podělil. Doufám, že se Vám tento článek bude hodit. Postup přestavby je v celku jednoduchý.



ODKAZY: 
Video- Novostavby budov zde
Lepidla, která používám zde
Sladko-slaná metoda zde
Odpoledne v parku- oblouček 1. díl zde
Odpoledne v parku- oblouček 2. díl zde

měřítko- 1/35