neděle 20. února 2011

Dámské jízdní kolo



Při úklidu harampádí na chalupě, jsem narazil na staré nepojízdné dámské kolo. Když jsem jej vytáhl na denní světlo, napadlo mě postavit ho jako oživující doplněk k nějakému modýlku s perfektními lepty Aber. Kolo jsem tedy důkladně nafotil a zakoupil lepty. Aby nebyl tak drobný model křehký, rozhodl jsem se, že rám kola postavím z injekčních jehel.
INJEKČNÍ JEHLY:  
Zakoupíme je v každých zdravotnických potřebách. Jejich výhodou je pevnost a pružnost. Různé průměry jehel se do sebe dají zasouvat.
Jehel existuje mnoho druhů i barev, zde jsou ty nejsnáze dostupné a mnou nejpoužívanější. 

 DRUH  JEHLY 
TLOUŠŤKA
BARVA KONUSU
PRŮMĚR (mm)
DÉLKA (mm)
Transfuzní
nejtlustší
růžová
        1,3
      37
Intramuskulární
střední
žlutá (extra dlouhá)
        0,9
      70

zelená
        0,9
      37
černá
        0,7
      34
Subkutánní
nejtenčí
modrá
        0,6
      27

oranžová
        0,5
      19


Svěrák, fréza a jehly a zabroušení hrany
Jehly jsou velice ostré, proto je nutná opatrná manipulace. Nejdříve je upnu do svěráku a zbavím je ostří pomocí pilníku nebo frézy, pak je řežu na potřebnou délku. Případné otřepy začišťuji jehlovými pilníky a vrtáčky. Pro lepší slícování dosedacích ploch trubek si pomocí frézy vybrušuji patřičné styčné plochy. Při řezání frézou vzniká jemný ocelový prach, pro jehož odsávání používám vysavač, umístěný do těsné blízkosti řezacího kotouče. 
V současné době se mi však místo jehel zdají mnohem lepší různé typy hliníkových trubiček. K dostání jsou v délce okolo 30 cm, lépe se opracovávají a na trhu jsou dostupné ve velkém množství průměrů  (nákup trubiček)
RÁM: 
Začal jsem vyrobením rámu kola, jehly jsem po nařezání slepil vteřinovým lepidlem pomocí aktivátoru. Rámová trubka je z plastové trubičky, protože se mi jí z jehly nedařilo ohnout. Přední a zadní vidlice jsou ohnuty pomocí kleští z ocelového drátu o průměru 0,8 mm. Přední vidlice je zapuštěna do plastové destičky, šrouby jsou zhotoveny pomocí kornajsny.

Vybroušení dosedacích ploch, zasunutí sedlovky a hotový rám kola
Nalepení přední a zadní vidlice a doplnění řidítek
ŘIDÍTKA: 
jsem ohnul pomocí kleští a nalepil je na představec. Matice je vyseknutá zařízením Punch and die z plechu, představec je z jehly o menším průměru, aby šel snadno zasunout do přední části rámu. 
KOLA:  
Jednotlivé poloviny výpletu a pájení výpletu
Výplety kol jsou z leptů Aber, práce s nimi je poměrně složitá, protože se při sebemenším dotyku deformují a vše se jen těžko vrací do původní pozice. Pro snazší manipulaci jsem si obě poloviny upnul do kolíčků a spoje následně spájel.
Hotové kolo
Pneumatika je ohnutá z pájecího drátu.
BLATNÍKY:  
Jsou zhotoveny z hliníkového plechu, do kterého jsem rydlem naznačil podélný reliéf. Brzdy jsem vytvořil ze zploštěného olověného drátku a plechu. Brzdové lanko je z mědi.
DROBNOSTI: 
Sedlo jsem vybrousil z balzy a potáhl hedvábným papírem. Odpružení je z leptů Aber. Zadní nosič
Byl naohýbán z měděného drátku a vlepen mezi zadní vidlici. Šlapky jsem zhotovil z plastových proužků, plechu a měděného drátku
ŘETĚZ A OZUBENÁ KOLA:  
U řetězu jsou perfektně vyleptány jednotlivé články. Při manipulaci je třeba velké opatrnosti abychom jej nezdeformovali, protože je velice tenký. Přední ozubené kolo jsem navlékl na osu šlapek, která jej drží v požadované pozici.
BARVENÍ:  
Celé kolo je nastříkáno namíchaným červeným odstínem z barev Tamiya a lesklým lakem X-22. Lepty jsou nabarveny leštitelnou barvou Agama- hliník. Pneumatiky,držátka řidítek a sedlo jsou natřeny barvou Vallejo- Black. 



ZÁVĚR:   
Vzhledem k celkové velikosti kola- délka: 5,5 cm, výška: 3,5 cm, byla stavba hodně náročná na přesnost. Model byl hotov zhruba po 12 hodinách stavby, takže během víkendu si můžeme vyrobit velmi zajímavý a neobvyklý doplněk.
Velkou nevýhodou je křehkost drobných leptů, výplety kol se mi při manipulaci s hotovým modelem podařilo zdeformovat. Deformované části se prakticky nedají plnohodnotně navrátit do původní polohy.



POUŽITÝ MATERIÁL:  
injekční jehly, plastová tyčinka, hliníkový plech, olověný drát, měděný drát, ocelový drát, pájecí drát, vteřinové lepidlo, aktivátor, lepty Aber, profily Evergreen, balza, hedvábný papír

Tento článek vyšel také v časopise Modelář 6/2009

měřítko- 1/35