
INJEKČNÍ JEHLY:
Zakoupíme je v každých zdravotnických potřebách. Jejich výhodou je
pevnost a pružnost. Různé průměry jehel se do sebe dají zasouvat.
Jehel existuje mnoho druhů i barev, zde jsou ty nejsnáze dostupné a mnou
nejpoužívanější.
DRUH JEHLY
|
TLOUŠŤKA
|
BARVA KONUSU
|
PRŮMĚR (mm)
|
DÉLKA (mm)
|
Transfuzní
|
nejtlustší
|
růžová
|
1,3
|
37
|
Intramuskulární
|
střední
|
žlutá (extra dlouhá)
|
0,9
|
70
|
zelená
|
0,9
|
37
|
||
černá
|
0,7
|
34
|
||
Subkutánní
|
nejtenčí
|
modrá
|
0,6
|
27
|
oranžová
|
0,5
|
19
|
![]() ![]() |
Svěrák, fréza a jehly a zabroušení hrany |
Jehly jsou velice ostré, proto je nutná opatrná manipulace. Nejdříve je
upnu do svěráku a zbavím je ostří pomocí pilníku nebo frézy, pak je řežu na
potřebnou délku. Případné otřepy začišťuji jehlovými pilníky a vrtáčky. Pro
lepší slícování dosedacích ploch trubek si pomocí frézy vybrušuji patřičné
styčné plochy. Při řezání frézou vzniká jemný ocelový prach, pro jehož odsávání
používám vysavač, umístěný do těsné blízkosti řezacího kotouče.
V současné době se mi však místo jehel zdají mnohem lepší různé typy hliníkových trubiček. K dostání jsou v délce okolo 30 cm, lépe se opracovávají a na trhu jsou dostupné
ve velkém množství průměrů (nákup trubiček)
RÁM:
Začal jsem vyrobením rámu kola, jehly jsem po nařezání slepil vteřinovým
lepidlem pomocí aktivátoru. Rámová trubka je z plastové trubičky, protože
se mi jí z jehly nedařilo ohnout. Přední a zadní vidlice jsou
ohnuty pomocí kleští z ocelového drátu o průměru 0,8 mm. Přední vidlice je
zapuštěna do plastové destičky, šrouby jsou zhotoveny pomocí kornajsny.
![]() ![]() ![]() |
Vybroušení dosedacích ploch, zasunutí sedlovky a hotový rám kola |
![]() ![]() |
Nalepení přední a zadní vidlice a doplnění řidítek |
ŘIDÍTKA:
jsem ohnul pomocí kleští a nalepil je na představec. Matice je vyseknutá
zařízením Punch and die z plechu, představec je z jehly o menším
průměru, aby šel snadno zasunout do přední části rámu.
KOLA:
![]() ![]() |
Jednotlivé poloviny výpletu a pájení výpletu |
Výplety kol jsou z leptů Aber, práce s nimi je poměrně složitá,
protože se při sebemenším dotyku deformují a vše se jen těžko vrací do původní pozice. Pro snazší manipulaci jsem si obě poloviny upnul do kolíčků a spoje následně spájel.
![]() |
Hotové kolo |
Pneumatika je ohnutá z pájecího drátu.
BLATNÍKY:
Jsou zhotoveny z hliníkového plechu, do kterého jsem rydlem naznačil
podélný reliéf. Brzdy jsem vytvořil ze zploštěného olověného drátku a plechu.
Brzdové lanko je z mědi.
Sedlo jsem vybrousil z balzy a potáhl hedvábným papírem. Odpružení je
z leptů Aber. Zadní nosič
Byl naohýbán z měděného drátku a vlepen mezi zadní vidlici. Šlapky jsem zhotovil z plastových proužků, plechu a měděného drátku
ŘETĚZ A OZUBENÁ KOLA:
U řetězu jsou perfektně vyleptány jednotlivé články. Při manipulaci je
třeba velké opatrnosti abychom jej nezdeformovali, protože je velice tenký.
Přední ozubené kolo jsem navlékl na osu šlapek, která jej drží
v požadované pozici.
BARVENÍ:
Celé kolo je nastříkáno namíchaným červeným odstínem z barev Tamiya a
lesklým lakem X-22. Lepty jsou nabarveny leštitelnou barvou Agama- hliník.
Pneumatiky,držátka řidítek a sedlo jsou natřeny barvou Vallejo- Black.
Vzhledem k celkové velikosti kola- délka: 5,5 cm, výška: 3,5 cm, byla
stavba hodně náročná na přesnost. Model byl hotov zhruba po 12 hodinách stavby,
takže během víkendu si můžeme vyrobit velmi zajímavý a neobvyklý doplněk.
Velkou nevýhodou je křehkost drobných leptů, výplety kol se mi při
manipulaci s hotovým modelem podařilo zdeformovat. Deformované části se
prakticky nedají plnohodnotně navrátit do původní polohy.
POUŽITÝ MATERIÁL:
injekční jehly, plastová tyčinka,
hliníkový plech, olověný drát, měděný drát, ocelový drát, pájecí drát,
vteřinové lepidlo, aktivátor, lepty Aber, profily Evergreen, balza, hedvábný
papír
Tento článek vyšel také v časopise Modelář 6/2009
měřítko- 1/35
měřítko- 1/35