První část článku věnující se konstrukci oblouku naleznete v odkazu zde.
V této druhé části se budu věnovat konstrukci střechy, zhotovení omítky, barvení oblouku a výrobě drobných detailů, které jsem nechal až na samotný konec celé stavby.
Zevrubný popis stavby oblouku můžete názorně vidět také na videu z workshopu ze soutěže Panthers Cup 2012 odkaz zde.
STŘECHA S PODSTAVCEM:
Je vyroben z
odlitku hlavičky Hornet, vybral jsem takovou, která se císařovi co nejvíce
podobala. Rozříznul jsem jí pilovým kotoučem na polovinu a zalepil ji na
plastovou destičku kruhového tvaru. Podle císařova obrazu jsem doplnil vlasy,
nos a tváře tak, aby byl reliéf co nejvíce podobný. V závěru jsem okolo hlavy
vyrobil vavřínový věnec. Oba mástry jsem opět zaformoval a dvakrát odlil.
|
Základ z obou polovin hlavy a doplnění vlasů, nosu a tváří |
|
Hotové mástry, forma a hotové odlitky |
NÁPIS MEZI RELIÉFY:
Nejprve jsem
uvažoval o vlastní výrobě nápisu na tiskárně v domácích podmínkách. Když jsem
si jej vyrobil a zkusmo přiložil na místo v oblouku, nebylo to ono. Pak mě
napadlo, že by bylo mnohem lepší, kdyby bylo písmo plastické.
|
Zlacení písmen, původní (zakoupený) a hotový nápis |
Nápis jsem si
proto nechal vyrobit na zakázku, jako normální štítek na dveře z plastu za 12 Kč
jeden. Firmě jsem zadal pouze rozměry, typ písma a požadavek na zhotovení
černého písma na bílém podkladě. Nebyl jsem si jist, zda štítky budou vůbec
použitelné, ale po jejich obdržení jsem byl velmi spokojen. Nastříkal
jsem
je barvou oblouku, písmo natřel zlatou leštitelnou barvou Agama. Štítek
jsem vlepil na místo a následně napatinoval.
|
Nápis a plastiky hlav ve finální podobě |
PLASTIKA
HŘEBENATKY:
Boční
stěny
střechy byly příliš prázdné, proto jsem se rozhodl ještě vyrobit
plastiku Hřebenatky, kterou jsem doplnil různými rostlinnými motivy z
tmelu Duro.
|
Výroba Hřebenatky z tmelu Duro, vpravo doplnění základu pro rostlinné motivy |
|
Hotový mástr plastiky |
Samotný mástr jsem vyráběl dlouhé dva dny. Musel jsem totiž vždy počkat, než hotový kousek ztvrdne, abych jej při další práci nepoškodil. Mástr jsem dvakrát odlil, nastříkal a napatinoval barvami Andrea. Odlitky jsem umístil na střechu z obou stran.
|
Forma, mástr a odlitky plastiky |
|
Mástr a hotové plastiky |
V této fázi byla hrubá stavba
oblouku hotová, přistoupil jsem proto k vytmelení všech nedokonalostí tmelem
Tamiya a pustil se do ztvárnění omítky.
|
Vytmelení nerovností a mezer na rozpracovaném oblouku, hotový oblouk, ještě bez plastiky hřebenatky |
OMÍTKA OBLOUKU:
Jak
již bylo řečeno, chtěl jsem zachytit budovu ne přímo v dezolátním
stavu, ale ve stavu drobných defektů hlavně na omítce. Abych mohl
věrohodně napodobit různé struktury, odfouknutí a drolení fasády,
rozhodl jsem se, že plastový model omítnu a to hned dvěma typy omítky.
Použitím disperzního lepidla na místo filmového se tento typ omítky velmi snadno olupuje a drolí různými nástroji.
BARVENÍ:
FASÁDA:
Barvení
jsem provedl stříkací pistolí. Jako základní nástřik jsem si namíchal
tělový odstín z barev Tamiya XF-2, XF-59 a XF-64. Tento základ jsem
postupně zesvětloval asi třemi mlhovitými nástřiky základní barvy s
příměsí bílé.
|
Základní barva a barva po zesvětlovacích nástřicích |
PATINA:
Vlhkou omítku jsem napodobil na vnitřních stěnách oblouku, hlavně ve spodních částech, kde jsou zdi v kontaktu s vlhkou písčitou cestou. Použil jsem barvy Vallejo odstíny white a black. Odrolení omítky jsem naznačil rydlem. Plíseň je
vytvořena pomocí barev Vallejo zelených odstínů.
|
Vlhká omítka na obou vnitřních zdech oblouku |
PTAČÍ TRUS:
K napodobení trusu používám olejovou barvu zinková běloba, která má podobnou konzistenci.
Po nanesení pak do bílého kopečku přidám černou barvu Vallejo. Záměrně
používám barvy na jiné bázi (olej/akryl), které se spolu nemísí, aby
nevznikaly šedé odstíny.
|
Nanášení zinkové běloby gumovým hrotem |
Na povrch je
nanáším štětcem s gumovým hrotem, černou barvu pak vybroušenou jehlou. Po zavadnutí barev ještě špičkou
štětce některé kopečky přetřu lesklým lakem, abych tak znázornil jejich
čerstvost.
|
Ptačí výkaly |
Trocha teorie o ptačích výkalech:
Ptačí výkaly se skládají ze dvou složek, které se mísí v kloace.
Černá složka je stolice. Bílou barvu má kyselina močová, která je produktem
metabolismu dusíku. Je to jednoduše řečeno ptačí moč zbavená vody. Agresivita ptačích výkalů spočívá v urychlení zvětrávání a
koroze a je dána právě kyselinou močovou v kombinaci s vnějšími vlivy
prostředí.
Díky obsahu dusíku ve formě amoniaku se trus hojně využívá jako
dusíkaté hnojivo. Mohutné vrstvy trusu mořských ptáků se v některých oblastech
světa dokonce těží jako Guáno (odkaz na článek zde)
Na
budovách, které jsou zasazeny do volné přírody, se přirozeně
nevyskytuje tolik ptačího trusu, jako u městských staveb. Ptáci mají
totiž přirozenější místa k posezení a odpočinku v okolní přírodě. Proto
jsem se rozhodl s napodobením trusu trochu šetřit. Při
zkoumání fotografií soch jsem dospěl k závěru, že ptáci nejraději
sedávají na hlavu, nebo na tenčí předměty, na kterých se mohou snadněji
držet. Z toho vyplývá i nejfrekventovanější výskyt trusu v těchto
partiích. Milovníci Napoleona snad tedy prominou, že jsem se většinu
trusu rozhodl umístit na jeho obličej a ruce.
|
Ptačí výkaly |
MECH:
Mech jsem na oblouku ztvárnil pouze minimálně a to hlavně na vlhkých místech. Použil jsem zelených odstínů barev Vallejo a zelený wash Slimy grime dark od AK interactive.
KONEC DRUHÉ ČÁSTI
Ve třetí části článků se můžete těšit na stavbu a malování figurek.
Přestože
oblouk není zase tak veliký (na výšku má zhruba 30 cm) je pro mě tento
model zatím nejsložitější novostavbou, jakou jsem dosud vyrobil.
Při plánování takto zdobené budovy je důležité hned na začátku pečlivě
rozmyslet rozmístění ozdobných prvků a finální vzhled, což může být
trochu náročnější na představivost.
Štuková
výzdoba se na řadě míst opakuje a bylo proto potřeba odlít velké
množství dílů. Tato fáze zabírá nejvíce času a je pro mě nejméně
zábavná, takže jí vždy odkládám až na později, což také oddaluje
dokončení celého projektu. Stavba
mi zabrala s mnoha přestávkami celkem tři roky, alespoň jsem však měl
spoustu času promyslet vše do posledního detailu.
ODKAZY:
Odpoledne v parku- oblouček 1.díl zde Odpoledne v parku- figurky zde
Odpoledne v parku- diorama zde
Bronzová socha císaře Napoleona zde
Článek o stavbě opěrné zdi naleznete zde
Video- domácí soustružení zde
Video z workshopu- novostavby budov zde
Technika odlévání modelů zde
Lepidla, která používám zde
Nákup odlévacího materiálu zde
Práce s plechem, oplechovávání modelů
zde
Tento článek vyšel také v časopise Modelář 1/2014
POUŽITÝ MATERIÁL:
Plastové
destičky a plastové profily Evergreen, polyuretanové špalíčky, různé druhy drátků, dvousložkové tmely Magic Sculp a Duro, tmel
Tamiya, polyuretan Rencast, silikon ACC, vteřinové lepidlo,
rozpouštědlové (filmové) lepidlo Tamiya, disperzní lepidlo, hliníkový plech, papír, hladká mouka, křemičitý písek, sádra, antuka
měřítko- 1/35