pátek 1. února 2013

PŘESTAVBA FIGUREK


Rozpracovaná figurka Hercula Poirota
Když jsem s přestavbou figurek začínal, nenašel jsem nikde popis uceleného postupu. Byl jsem tedy nucen prošlápnout si svou vlastní cestičku a pokusem i omylem si vyzkoušet, co mi nejlépe vyhovuje. O své zkušenosti bych se rád podělil v tomto článku...
Jak jste si možná všimli, zabývám se hlavně stavbou diorám s civilní tematikou. To ovšem přináší nevýhodu v oblasti figurek, kterých se s civilním námětem vyrábí opravdu málo. V diorámě lze proto vždy velmi snadno poznat, od jakého je figura výrobce. Z tohoto důvodu jsem se rozhodl každou použitou figuru přestavět a kombinovat tak, aby nebyl na první pohled její původní vzhled patrný. V současné době občas experimentuji i s výrobou figurek úplně od nuly.

Ve výrobě vlastních figur se velmi daří  mému kamarádovi Pavlu Švejdovi, který se zabývá stavbou diorám (odkaz zde). Před časem se rozhodl jít vlastní cestou a dnes si již všechny figury do diorám vyrábí sám. Rád bych mu poděkoval, že se se mnou ochotně dělí o své zkušenosti. 
Rezinové figurky zakoupené na burze, připravené v požadovaných pozicích, následuje tmelení a výroba ošacení
DVOUSLOŽKOVÉ TMELY:
Pro výrobu figurek existuje mnoho typů dvousložkových tmelů, jejich vlastnosti jsou podobné a každému modeláři vyhovuje trochu jiný tmel. Pro výrobu jemných draperií je mým nejoblíbenějším tmelem Duro. Ten je velmi elastický, jeho tvárnost se podobá žvýkačce, kterou jsme ponechali pár hodin na vzduchu.
Tmely, které používám- vlevo Magic Sculp, uprostřed Duro, vpravo surfacer
Po vytvrzení si však částečně ponechává svou plasticitu, takže nejde brousit. Lze s ním však vytvořit dokonale drobné detaily- vlasy, vousy, šaty, ale i štukovou výzdobu k budovám v diorámách.
Detail vlasů, plastika hřebenatky
K výrobě méně detailnějších částí používám tmel Magic Sculp, který je měkkčí a po vytvrzení se dá perfektně brousit. Oba tmely lze také s výhodou mísit mezi sebou v různých poměrech. 

NÁSTROJE:
Opět každému vyhovuje něco jiného, já používám štětce s gumovým hrotem a různé zubařské sondy. Veškerou přípravu tmelu provádím na malířské špachtli (stěrce), jejíž povrch je pro úpravu tmelu ideální. Aby se s tmelem dobře pracovalo- tvarování, vyhlazování, vyválení do tenkého plátu, smáčím jeho povrch vodou nebo olejem. Hotový model je pak nutné důkladně odmastit, k tomu používám isopropylalkohol.
Nástroje, které používám

NOVOSTAVBY FIGUR:
Vlastní vyrobení figurky (sculpting) není nic jednoduchého. Chce to hodně citu a také trochu znalostí anatomie, ale hlavně to chce mít dobré oko a fotografie alespoň podobné postavy, kterou chceme modelovat

Kostra:
Samotnou kostru vyrábím z vázacího drátu, který ještě omotávám měděným drátkem pro lepší přilnavost tmelu. Na kostru pak připevním hlavu, ruce a boty, pro lepší představu o proporcích. Jako kostru lze také použít některé stříkané figurky, které jsou bez šatů. Nebo již hotové figurky, ze kterých detaily ošacení okrájím skalpelem a vytvořím si tak potřebné torzo.
Vlevo- drátěné kostry, vpravo- základ ze stříkané figurky
Hlavičky a ruce:
Tyto části si vyrobit neumím, chce to hodně cviku a hlavně hodně talentu. Zakoupil jsem si mnoho sad hlaviček a ručiček Hornet, které jsou podle mě naprosto dokonalé. Pro vlastní potřebu jsem si na zakázku nechal odlít pár kopií, abych měl všeho dostatek.
Zásoba dílů z domácího vrakoviště, odlitých pro vlastní potřebu.

VÝROBA OŠACENÍ:
Nejprve na drátěnou kostru nanáším tmel Magic Sculp, kterým vytvořím budoucí tvar postavy. Dále pokračuji s vytvářením oblečení. Na fotografiích vidíte základ pro figurku Hercula Poirota, kterou si vyrábím sám. Hlavičku mi vyrobil velice šikovný Oleksandr Bilibov. Odkaz na jeho stránky zde
Vytvoření tvaru postavy figurky Hercula Poirota
Po vytvrzení pak nanáším jednotlivé díly ošacení tmelem Duro. Postupuji po jednotlivých vrstvách, jako když se člověk skutečně obléká. 
Na přiložených fotografiích vidíte hotovou figurku malíře, kterého jsem použil do diorámy s názvem Odpoledne v parku (odkaz na článek brzy) a jemuž jsem dodělával celou horní polovinu těla. Dále vidíte ještě rozpracovanou novostavbu figurky Hercula Poirota, jehož kostru tvoří drát. A na poslední fotografii je hotová figurka dámy, jejíž kostra je tvořena ze stříkané figurky. V tomto případě jsem se příliš nekontroloval a ponechal ji až moc velká ňadra, která budu muset někdy v budoucnu opravit- méně je někdy více.

Výroba oblečení z tmelu Duro
PŘESTAVBY FIGUR:
Přestavba figurek je o poznání jednodušší než jejich vyrobení od nuly. Výhoda přestavby je v její rychlosti, protože nemusíte stavět od nuly a většinou stačí doplnit jen malý úsek oblečení. Pokud má člověk trochu zručnosti, může figuru přestavět do jakékoliv pozice. 
Nejprve si danou figuru zkusmo slepím dohromady. Lepidla používám opravdu málo, abych veškeré díly mohl opět snadno oddělit od sebe. Tento krok provádím proto, abych lépe viděl proporce figury a vše, co je potřeba pozměnit. Dále postupuji samotnou přestavbou.

Figury před úpravou vlevo a po úpravě pozic vpravo
Princip je opravdu jednoduchý a spočívá v rozřezání kloubů ohýbaných částí figury, zapuštění drátu a zpětném spojení dílů do původního postavení. Díly, které v tomto okamžiku již drží pouze na drátu, se mnohem lépe ohýbají a zůstávají v námi vybraných pozicích. Některé části končetin je v takto nově vzniklých pozicích potřeba zkrátit, nebo naopak prodloužit doplněním pomocí tmelu. 
Figury před úpravou a po úpravě pozic
Horší situace nastává, když je končetina součástí celé figury. Bylo tomu tak například u sochy Napoleona, jehož levá paže byla součástí těla. Chtěl jsem ji ohnout do pravého úhlu, aby mohla držet oprať. Odříznul jsem ji cirkulárním kotoučkem a naohýbal. Aby vše vypadalo přirozeně, bylo potřeba trochu zkrátit předloktí.

Nastavení drátem do kloubu, levá paže v požadované pozici
Když jsme s pozicí spokojeni, stačí jen spoje zakápnout vteřinovým lepidlem a je vyhráno.
Aby vše vypadalo přirozeně, je nejdůležitější si uvědomit, že každá část těla se za fyziologických podmínek ohýbá jen v kloubech. Proto je důležité řídit se přirozeným rozsahem pohybu každého kloubu.

TMELENÍ:
Jak jsem již napsal výše, poté co vyberu uspokojivou pozici končetin, zakápnu všechny spoje vteřinovým lepidlem a pomocí tmelu Magic Sculp nebo Duro vytmelím volné prostory kloubů a naznačím draperii látky.
Vyplnění přední nohy tmelem
DOPLŇKY:
Když je figurka hotová, doplním různé drobnosti, jako jsou knoflíky, tkaničky od bot, hodinky a další drobnosti. Některé doplňky je však vhodné doplnit dokud je tmel ještě vláčný, aby se vytvořila patřičná draperie.

MALOVÁNÍ FIGUREK:
Když mám figurku hotovou, důkladně ji odmastím a nastříkám surfacerem. Na takto připravený podklad maluji štětcem.  
Kluk házející model, řezy jsou v každém kloub
K malbě figur lze použít oleje, mně však mnohem více vyhovují akrylové barvy Andrea. Je možné použít i barvy Vallejo, ty ale mají nevýhodu v trochu jiném složení, takže po zaschnutí vytvářejí gumovitou konzistenci a povrch se pak dost často leskne. 
O malování figurek se zde nebudu rozepisovat a raději přidám odkazy na stránky mých kamarádů, kteří se tomu léta věnují a od kterých se při našich seancích v restauraci ve Vršovicích učím.

Hotová figurka malíře
Odkazy:
stránky Milana Dufka odkaz zde (Milan maluje hodně akrylem)
stránky Michala Křepelky odkaz zde (Michal maluje spíše olejem)
Michal Křepelka videa- malování figurek odkaz zde


ODKAZY NA ČLÁNKY O PŘESTAVBĚ FIGUREK:
Maják- figurky a příslušenství zde
bronzová socha císaře Napoleona zde
Odpoledne v parku- figurky zde